امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
04/27 1393

ایران و جهان_ مبلغ 18هزار میلیارد ریال از مطالبات بانک صادرات از دولت تا پایان 1389 هنوز به نتیجه نرسیده است.این در حالی است که دولت به بانک های سپه  و ملی نیز بدهی قابل توجهی دارد .
به گزارش ایران و جهان، نظام بانکی در حالی از مطالبات معوق و سررسیدشده گلایه دارد که دولت نیز با بدهی های خود به این سیستم بر مشکلات نظام پولی افزوده است . مدیر عامل بانک سپه بدر این خصوص به ایران و جهان اذعان دارد که دولت 3400 میلیارد تومان بدهی به بانک سپه دارد که بر اساس دو مصوبه در سال های در سال 1390 و 1391 در خصوص بازپرداخت بدهی ها 1700 میلیارد تومان از این بدهی از طریق فروش اموال و دارایی دولت در سازمان خصوصی سازی به بانک سپه پرداخت شود که فقط بالغ بر 37 میلیارد تومان تاکنون بازپرداخت شده است .

وي با بیان اینکه بخشي دیگر از مطالبات بانک قرار بود از طريق واگذاري سهام هلدينگ خليج فارس با مبلغ یک هزار میلیارد تومان و بخشي از آن هم از محل منابع بالادستي نفت باشد اما هنوز اين امر انجام نشده است،گفت:با سازمان خصوصی سازی مذاکراتی شده است که نیروگاه جهرم که در مرحله واگذاری قراردارد به عنوان رد دیون به بانک واگذار شود.


اما دولت به یکی دیگر از بانک های بزرگ کشور نیز بدهی قابل توجهی دارد. مطالبات بانک صادرات از دولت تا پایان سال 1389 مبلغ 48هزار و 131میلیارد ریال بوده که مبلغ 29هزار و 713میلیارد ریال آن براساس مصوبات هیات وزیران از محل حساب ذخیره ارزی، وجوه اداره شده و سهام شرکت های واگذار شده توسط سازمان خصوصی سازی، تهاتر شده است. اما تسویه 18هزار و 417میلیارد ریال مابقی که می بایست از محل واگذاری سهام شرکت های دولتی توسط سازمان خصوصی سازی صورت گیرد، تاکنون به نتیجه نرسیده است.

اما آمارهای رسمی نشان می دهد که در سال مالی 1389 مبلغ 2هزار و 63 میلیارد ریال بابت اعتبارات اسنادی مدت دار دولتی از محل حساب ذخیره ارزی به بخش مطالبات از دولت در حسابهای بانک تسویه شده که این موضوع تاکنون مورد قبول بانک مرکزی قرار نگرفته است و پیگیری بانک در جهت وصول کامل مطالبات از دولت تا تاریخ این گزارش به نتیجه نرسیده است.

لازم به اشاره است جمع درآمدهای بانک صادرات در سال مالی مورد گزارش مبلغ 46هزار و 247میلیارد و 3 میلیون ریال بوده که با کسر هزینه های اداری، عمومی، هزینه کاهش ارزش معاملات، هزینه مالی، هزینه کارمزد، سایر هزینه ها و مالیات از آن، سود خالص به میزان 6هزار و 927میلیارد و 52میلیون ریال محاسبه می شود. بانک صادرات در این سال مبلغ 120ریال سود برای هر سهم شناسایی کرده است.

همچنین بانک ملت از دیگر بانک هایی است که دولت بدهی بیش از 4 هزار میلیارد تومانی به این بانک دارد . رقم دقیق بدهی دولت به این بانک 4 هزارو 41 میلیارد و 400 میلیون و 300 هزار تومان است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود