امروز: سه شنبه، 4 اردیبهشت 1403
04/29 1393

ایران و جهان - تحلیل ها نشان می دهد اقتصاد امریکا به دلیل مواجه با بیکاری به سمت رکود پیش می رود. برهمین اساس احتمال دوباره رشد قیمت طلا وجود دارد.


به گزارش ایران و جهان ،در حالی که آخرین معاملات بازار جهانی طلا با کاهش 7 دلاری قیمت این فلز گرانبها مواجه بود ولی بررسی ها نشان می دهد همزمان با انتشار گزارش های تازه در مورد وضعیت اقتصاد امریکا، احتمال دوباره رشد قیمت ها وجود دارد.

هفته نامه اکونومیست در تازه ترین شماره خود پیش بینی کرده که نرخ بیکاری در اقتصاد امریکا افزایش یابد. در صورتی که این گمانه زنی رنگ واقعیت به خود گیرد، احتمال دوباره رشد قیمت طلا به وجود می آید. سرمایه گذاران بازارهای جهانی به تحولات اقتصاد امریکا توجه وی�?ه ای دارند. برهمین اساس پیش بینی می شود با توجه به احتمال کاهش ارزش بازارهای مالی امریکا، بخشی از دارایی سرمایه گذاران به سمت بازار طلا هدایت شود.

در همین حال هفته نامه اکونومیست این هفته اقتصاد آمریکا را مورد توجه قرار داده است. این هفته نامه نوشته که اقتصاد آمریکا دیگر جذابیت خود را از دست داده است. در سرمقاله اکونومیست آمده: "در اواسط دهه 1990 میلادی، دورنمای اقتصاد آمریکا ناگهان درخشان شد. بهره وری در این کشور افزایش یافت و مهاجرت و ورود سرمایه های خارجی نیز به شکل گیری ساختار تازه ای در اقتصاد آمریکا کمک کردند. نرخ بیکاری به 4 درصد کاهش یافت و نرخ تورم نیز در سطح پایینی باقی ماند.

همین عوامل باعث شد که اقتصاددانان نتیجه بگیرند که نرخ رشد اقتصاد بالقوه آمریکا - نرخی که اقتصاد در آن رشد کند در حالی که نرخ بیکاری و تورم ثبات داشته باشند - به 3.5 درصد یا حتی بیشتر رسیده است. اما اکنون دیگر شرایط کاملا فرق کرده است. وضعیت بهبود اقتصاد پس از بحران سال 2008 ضعیف ترین بهبود در دوران پس از جنگ بوده است و نرخ رشد اقتصادی بالقوه آمریکا نیز به 2 درصد و حتی به اعتقاد برخی 1.75 درصد کاهش یافته است.

همچنین در بازار داخلی نیز همزمان با پایان مذاکرات هسته ای احتمال رشد قیمت ها در بازار طلا مطرح شده است. حداقل فروشندگان دلار می دانند طی روزهای آینده امکان گشایش تازه برای ورود دلار به بازار ایران وجود ندارد و به همین دلیل پیش بینی در مورد رشد قیمت این ارز نیز ارائه شده است. در صورتی که قیمت دلار روند صعودی را پیش گیرد، بهای طلا نیز گران می شود.

از سوی دیگر تحلیلگران بازار اعتقاد دارند با توجه به افزایش قیمت خودرو، احتمال انتقال دارایی ها به بازارهای مالی مانند سکه و دلار بشدت تقویت شده است. با این حال صبح امروز شاخص بورس تهران با قدری رشد همراه شد که نشان از تقویت این بازار پس از مذاکرات هسته ای داشته است.

مهمترین عوامل تعیین کننده قیمت طلا

اما بنابر گزارش بلومبرگ، قیمت جهانی طلا روز پنجشنبه تحت تاثیر سقوط هواپیمای مسافربری مالزی در شرق اوکراین با 298 مسافر و همچنین آغاز حمله زمینی اسرائیل به نوار غزه با رشد 1.5 درصدی روبرو شد ولی قیمت این فلز گرانبها بار دیگر روز جمعه تحت تاثیر نگرانی سرمایه گذاران بین المللی نسبت به افزایش نرخ بهره آمریکا با کاهش روبرو گردید.

بر اساس این گزارش پس از اظهارات جانت یلن رئیس فدرال رزرو آمریکا در خصوص احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا زودتر از انتظارات سرمایه گذاران و کارشناسان ارزش دلار در برابر 10 ارز معتبر بین المللی افزایش داشته و به بالاترین حد خود در 4 هفته اخیر رسید.

البته یلن بر این مساله تاکید کرده است که روند رشد و رونق اقتصادی آمریکا هنوز کامل نشده و در شرایط کنونی اجرای سیاست های انبساطی پولی لازم و ضروری است.
تخلیلگران اقتصادی بر این باورند که فدرال رزرو تا نشست اکتبر اجرای محرک پولی را به طور کامل متوقف خواهد کرد و این مساله تاثیر زیادی بر افزایش ارزش دلار خواهد داشت.

جورجت بوئل تحلیلگر برجسته موسسه مالی ای بی ان آمرو در آمستردام تصریح کرد: ارزش دلار و سیاست های فدرال رزرو آمریکا می تواند تاثیرات ناشی از افزایش قیمت طلا را تاحد زیادی خنثی کند.
البته تنش های سیاسی هنوز می تواند به نفع قیمت طلا شود و سرمایه گذاران به دقت تحولات بین المللی را زیر نظر دارند.

آمارهای اقتصادی بلومبرگ نشان می دهد قیمت طلا هم اکنون 7.2 درصد بالاتر از میانگین 100 روز گذشته خود است. انتشار گزارش وزارت بازرگانی آمریکا در خصوص وضعیت شاخص اعتماد مصرف کننده نیز تاحد زیادی بر وضعیت ارزش دلار و قیمت طلا موثر بود.

جیمز بولارد رئیس فدرال رزرو سنت لوییس نیز تاکید کرد: با کاهش نرخ بیکاری و افزایش نرخ تورم طی ماه های آینده فدرال رزرو نرخ بهره را زودتر از موعد و گمانه زنی های مطرح شده افزایش خواهد داد.
برخی فعالان بازار طلا نیز معتقدند ادامه تنش های سیاسی در اوکراین و تشدید اوضاع خاور میانه نیز می تواند عامل مهمی برای افزایش بیشتر قیمت طلا در کوتاه مدت باشد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود