امروز: چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403
04/31 1393

ایران و جهان - چارت جدید نظارت بانک مرکزی 79 نفر از کارمندان این مجموعه را به کار گرفته است .

به گزارش ایران وجهان، پس از تغییر نمودار سازمانی زیر مجموعه مدیر کل نظارت بر بانک ها و موسسات اعتباری در بانک مرکزی برخی کارمندان تغییرات موجود را مناسب با شرایط زندگی خود نمی دانند. این نیروها در این سال ها تقریبا هرساله تغییرات این اداره را تحمل کرده اند هرچند که رفته رفته بر تعدادشان اضافه شده است .عدم ثبات در برنامه ریزی ها در سیر تحولی چارت اداره نظارت کاملا مشهود است.شاید این عدم ثبات و تغییرات پی در پی که موجب نبود تمرکز نیز می شود یکی از دلائل نظارت های ناکارآمد در سیستم ها است.

مهمترین اداره بانک مرکزی از سال 1388 تا کنون دائما چارت عوض کرده است و اکنون نیروی انسانی در این بخش درمانده و وامانده برای برنامه ریزی های شخصی است؟هزینه های روانی،جا به جایی و اجتماعی به غیر از آسیب های کاری از جمله موارد تحمیلی به این بخش است.این گونه است که هروز شاهد انتشار عدم پیروی برخی از شعب بانک ها در اطاعت از دستورات مقام ناظر هستیم.

اما نمودار نظارت بر بانک ها و موسسات اعتباری از سال 1388 تاکنون چه تفاوتی کرده است ؟ 
پس از بحث شکل گیری نظارت استانی در سال 1388 اولین گروه بازرسی استان ها زیر مجموعه مدیر کل اداره نظارت بر بانک ها و موسسات اعتباری متشکل از 13 نفر شکل می گیرد.رئیس گروه در تهران و 12 نفر دیگر در چهار شهر مشهد،شیراز،اصفهان و ساری متمرکز می شوند.

در سال 1389 مجددا این نمودار مجددا دست خوش تغییرات می شود و با تشکیل چهار بخش، در اداره نظارت بر استان های شمالی،شرقی،غربی و جنوبی نیروی انسانی بیشتری در این اداره به کار گرفته می شود .
مدیریت کل نظارت بر بانک ها و موسسات اعتباری در سال 1390 نیز مجددا دست خوش تغییراتی شد و 114 پست در بخش نظارت بر موسسات پولی غیر بانکی و 167 پست در استان ها شکل گرفت .
سال بعد یعنی سال 1391 باز هم این نمودار تغییر کرد .در استان البرز به محوریت تهران 10 رئیس گروه بازرسی پیش بینی شده که زیر نظر این افراد سر بازرس،بازرس و کمک بازرس قرار دارند.در این چارت که در سال 1391 پیش بینی شده تعداد 20 سربازرس ،39نفر بازرس و 38 نفر کمک بازرس در این استان مشغول به کار بوده اند.

در بخش استان ها نیز رئیس گروه بازرسی استان ها مرکزی به مرکزیت اصفهان ،استان های شمالی به مرکزیت ساری،استان های جنوبی به مرکزیت شیراز،استان های شرقی به مرکزیت مشهد،استان های غربی به مرکزیت کرمانشاه قرار دارند که به ترتیب ذیل طبقه بندی شده و در شهرهای اصفهان،یزد، چهارمحال بختیاری، مازندران، گلستان، سمنان، فارس، بوشهر، کهکیلویه و بویر احمد، خراسان رضوی، شمالی و جنوبی ،همدان، کرمانشاه، پراکنده شده اند و در مجموع این نمودار ظرفیت استفاده از 241 نفر را در اداره نظارت بر بانک ها و موسسات و 143 نفر را در مدیریت نظارت بر موسسات پولی غیر بانکی ایجاد کرد. 

آخرین نمودار سازمانی مدیر کل نظارت بر بانک ها و موسسات اعتباری که در 9 تیر 1393 تدوین شده نشان می دهد که چارت عریض و طویل این بخش با 79 نفر تکمیل شده است و روسای گروه بازرسی در استان های شیراز،ساری ،اصفهان،مشهد،تبریز و کرمانشاه مستقر هستند.تهران نیز دارای رئیس گروه کارشناسی است . البته هرچند که استان های لرستان، ایلام ،خوزستان، همدان، کردستان، کرمانشاه، اردبیل،زنجان، خراسان شرقی،رضوی و شمالی و جنوبی،هرمزگان،بوشهر،کهکیلویه و بویر احمد،مازندران،گلستان ،گیلان ،اصفهان،مرکزی،یزد و ساری دارای بازرس هستند اما محل استقرار آن ها در 6 شهر اصلی قرار دارد .

باید دید که پیکر نیمه جان نظارت در روزهای آینده تحمل انعطاف پذیری بیشتر را خواهد داشت ؟ اداره مدیریت کل اداره نظارت استانی با 79 نفر در سراسر کشور در روزهای آینده چه دستاوردی را برای بانک مرکزی به ثمر خواهد آورد و در نهایت اینکه به تازگی یک عضو حاضر در جلسه شورای پول و اعتبار ، از تصمیم جدید شورای پول و اعتبار در خصوص موسساتی که فعالیت پولی و مالی دارند خبر داده و عنوان کرده است: براساس جدیدترین تصمیم شورا قرار است که فعالیت این سازمان به خصوص در شهرستان‌ها با دقت بیشتری زیر نظر قرار بگیرد.

وی ادامه داد: براساس این تصمیم شورای پول و اعتبار چنین موسسات مالی و اعتباری موظف هستند که به طور کامل براساس ضوابط و قوانین بانک مرکزی عمل کنند.

وی با بیان این‌که دستورالعمل و ضوابط در نظر گرفته شده به زودی اعلام می‌شود، گفت: اگر موسسات فعالیت مالی و اعتباری دارند براساس این ضوابط عمل نکنند به قوه قضاییه معرفی می‌شوند.
در روزهای اخیر پس از درخواست رئیس کل بانک مرکزی از استانداران برای معرفی متخلفین ،پای قوه قضائیه هم به بحث نظارت بر بانک ها و موسسات پولی باز می شود ؟ عملکرد بانک مرکزی در این بخش در شرایط فعلی ناخداگاه ضرب المثل قدیمی همسایه ها یاری کنید ..... را در ذهن تداعی می کند.

 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود