امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
06/10 1393

ایران و جهان - بیست و پنجمین همایش بانکداری اسلامی با حضور دست اندرکاران نظام پولی کشور آغاز به کار کرد .
به گزارش ایران و جهان در این همایش مهدی رضوی، رئیس موسسه عالی بانک داری در بیست و پنجمین همایش بانکداری اسلامی با بیان اینکه نظام بانکی کشور در 3 دهه قبل تغییراتی را تجربه کرد افزود که ایران یکی از بزرگترین کشورها در زمینه بانک داری اسامی است که 817 میلیارد دلار از منابع بانک داری اسلامی را در اتیار دارد که این منابع برابر37درصد ارزش دارایی بانک های اسلامی درجهان است .
وی با بیان اینکه دوره های بانک داری درکشور به دو دوره کلی تقسیم می شود که این ادوار به شکل محتوایی از یکدیگر متمایز است گفت که در دوره اول فعالیت بانک ها ربوی بود و پس از انقلاب دوره بانک داری اسلامی در کشور آغاز شد . به گفته وی نظام بانکی ایران در هر دهه با توجه به نام ارزشی هر دوره سامان یافته است . در دوره اول سازکار با توجه به بانک داری غربی از بهره نشات گرفت و دوره دوم از تعالیم قران در بانک داری اسلامی بهره گرفته است .

رضوی تصریح کرد که بدیهی است که رفتار بانک داران متاثر از این ارزش ها بوده است .رضوی با بیان اینکه بانک داری اسلامی نمی تواند به حداکثر سود بیاندیشد و تعهدات اجتماعی را فراموش کند افزود که در اجرای واجبات و نظام اسلامی فرد مسلمان احکام حلال و حرام و شناخت ارزش ها را معین می کند .

رئیس موسسه عالی بانک داری گفت : در سه دهه اخیر رشد تقاضا برای بانک داری اسلامی افزایش یافته و آن را به صنعت مهمی ارتقا داده است. به گفته وی این بانک داری در حال حاضر نه تنها در کشور های اسلامی این شیوه بانکداری رواج دارد بلکه در کشورهای غیر مسلمان سوئیس انگلیس آلمان �?اپن آفریقای جنوبی از این نوع بانک داری استفاد می کنند.

رضوی عنوان کرد که دانشگاههای معتبر نیز به تدریس این شیوه بانک داری اقدام می کنند و تعداد 742 مرکز آموزش دانشگاهی و غیر دانشگاهی در زمینه آموزش این نوع بانکداری مشغولند .
این مقام آگاه اضافه کرد که در سه دهه گذشته علی رغم موج ورشکستکی در نظام بانک داری ربوی که سال 2008 نمونه بارز آن است طی سه دهه گذشته شاهد رشد دارایی و گسترش خدمات روز افزون این نوع بانک داری هستیم .وی افزود که این شیوه بانک داری رشد 20 درصدی دارد و ارزش آن از 300 میلیون دلار در سال 2008 به بیش از 2000 میلیارد دلار در سال 2014 افزایش دارد و تعدا آن ها به 600 مرکز رسیده است .وی پیش بینی کرد دارایی بانک های اسلامی را در سال 2018 به بیش از 3400 میلیارد دلار افزایش یابد .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود