امروز: سه شنبه، 4 اردیبهشت 1403
06/10 1393

ایران وجهان - 12 محور از مشکلات بانک داری اسلامی تشریح شد.


به گزارش ایران و جهان، غلامرضا مصباحی مقدم عضو شورای فقهی بانک مرکزی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در بیست و پنجمین همایش بانک داری اسلامی با بیان این که از آغاز سال 1363 بانکداری ایران ازبحث ربوی خارج و از آن روز 30 سال می گذرد افزود که مهمترین اشکالات بانکداری اسلامی در روزهایاخیر را در 12 بند میتوان طبقه بندی می کرد .

وی با بیان اینکه بنداول ناآشنایی مردم و بانکداران با بانکداری اسلامی که نیاز جدی به آموزش دارد اضافه کردکه بند دوم متن قرارداد ها پیچیده طولانی و فاقد اوصاف شفافیت و قابل فهم و رسا برای مشتریان است .

این مقام مسئول سومین مشکل نظام بانک داری اسلامی را اعلام سود سپرده ها به صورت علی الحساب و تضمین شده به مشتریان اعلام کرد و چهارمین معضل را اکتفا به دریافت پیش فاکتور خرید کالا از مشتری در عقود جعاله که عقود را صوری کرده است عنوان و خاطرنشان کرد که در برخی مواردبا پرداخت پول فاکتور دریافت می شود و بنگاه هایی که حواله را دریافت میکنند با کسر مبلغی پول را بازمیگردانند.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پنجمینمحور مشکلات را اعلام سود تسهیلات عقود مشارکتی اعلام کرد که در این خصوص باید در بین بانک و مشتری مشارکت واقعی باشد . این در حالی است که مشارکت کاربردی صوری پیدا کرده و مشارکت در سودنیست و فقط نامی از آن باقی مانده است .

وی باآسیب شناسی این بخش افزود که بانک ها به سمت عقود مشارکتی به جای عقود مبادله ای رفتند و بعضی تا 27 تا 30درصد سود دریافت کردند که آسیب جدی به وارد می کند .

مصباحی مقدم با بیان اینکه بانک برای ورود عقود مشارکت در عقد با مشارکتی از سود قابل پیش بینی مطمئن شود اما سود نهایی بانک پس از اجرای طرح
تعیین شود افزود که نرخ سود تسهیلات به صورت یکسان برای بازارهای مختلف کالا و خدمات پیش بینی شده و بازدهی ها در نظرگرفته نشدهاست .

وی افزود: هفتمین معضل عدم تفکیک وجوه قرض الحسنه در نظام بانکی از سایر وجوه است .به گفته وی حداقل 10 درصد سپرد ها ی بانک قرض الحسنه است و این سپرده ها اگر به صورت قرض الحسنه به مشتریان نیازمند ارائه شود حدو 80 درصد وام های خرد بانکی را پوشش می دهد.
وی گفت :هشتمین مشکل عدم اعلام حق الوکاله بانک ها و نهمین مشکل عدم نظارت بر مصرف وجوه در عقود مبادله ای با صوری شدن فاکتورها کالا و خدماتی که از این طریق تامین مالی شدند تامین نشد.

مصباحی مقدم اضافه کرد: دهم فقدان رتبه بندی مشتریان و یازدهمین مشکل استفاده نکردن از ابزارهای نوین بانک داری اسلامی است .
به گفته وی مشکل دوازدهم عدم ثبت در فضای مجازی است .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود