امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
08/16 1393

ایران و جهان - جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص فرآیند عزل و نصب رئیس کل بانک مرکزی تصمیماتی را اتخاذ کرد باعث شد که عده ای در خصوص استقلال بانک مرکزی و برخی در خصوص سیف که اکنون مسئولیت سیاست های ساختمان فیروزه ای میرداماد را عهده دار است اظهار نظر کنند و بازار برخی شایعات نیز داغ شود.اما پشت این شایعات چه کسانی قرار دارند؟

به گزارش ایران و جهان ،در حالی که همواره شایعاتی در خصوص جایگزینی ریاست بانک مرکزی وجود دارد شنیده هاحاکی از آن است که پشت پرده چنین جریان سازی ها برخی موسسات غیرمجاز هستند که در روزهای اخیر نتوانسته اند مطالبات خود را از بانک مرکزی دریافت کنند . به همین دلیل صندلی ریاست این بانک را نشانه رفته اند. بررسی ها و رایزنی های ایران و جهان در خصوص شایعات پیرامون رئیس کل بانک مرکزی نشان داد که برخی موسسات در پشت پرده این اخبار قرار دارند.بانک مرکزی در روزهای اخیر رویکرد شفافی را با موسسات در پیش گرفته است و ازآنها خواسته نسبت به تطابق کامل با مقررات و قوانین اقدام کنند.

اما بحث گزینه های احتمالی که در جریانات خبری نیز قرار داده می شوند از قدیمی است و از چندی پیش و حتی پیش از ریاست سیف در بانک مرکزی مطرح بوده اند . به طور مثال از همتی در زمان ابتدای دولت یازدهم به عنوان یکی از گزینه های ریاست کلی بانک مرکزی نام برده شده و خود او نیز در برخی موارد عدم تمایل خود را برای این جایگاه اعلام کرده است. همچنین از فرهاد نیلی به عنوان یکی دیگر از گزینه های ریاست کلی نام برده می شود در حالی که بنابر اعلام برخی سایت های خبری وی پیشینه ای این چنین داشته است : فرهاد نیلی، مدرک کارشناسی خود را در رشته ریاضیات کاربردی از دانشگاه صنعتی شریف، مدرک کارشناسی ارشد را در رشته برنامه‌ریزی سیستم‌های اقتصادی از دانشگاه شهید بهشتی و مدرک دکترای اقتصاد را در گرایش اقتصاد کلان از دانشگاه یورک انگلستان گرفته‌ است. وی در سمت‌هایی از جمله رییس پ�?وهشکده پولی و بانکی کشور، استادیار دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه صنعتی شریف و مشاور رییس کل بانک مرکزی مشغول بودند و مسلما به تجربه ای مانند ریاست پ�?وهشکده که در سال های اخیر حاصل آمده و استادیاری نمی شود بانک مرکزی یک کشور را اداره کرد. 

اما برادر وی یعنی مسعود نیلی از دیگر گزینه های احتمالی است که وی نیز مسئولیت های متعددی دارد و علیرغم تحصیلات عالیه در بخش های اقتصادی سمت اجرایی مانند آنچه در شایعات اخیر بدان پرداخته شده در کارنامه ندارد.
در خصوص اکبر کمیجانی نیز همواره شایعات مطرح بوده است چراکه پست فعلی و سوابق وی در بانک مرکزی ایجاب می کند که در صورت هر گونه تغییر در این بانک وی نزدیکترین گزینه به صندلی ریاست باشد .
اما باید دید که از بانک مرکزی در روزهای گذشته چه به دست آورده ایم و چه مطالبه می کنیم.
مرور کارنامه حدود یک ساله ولی اله سیف نشان می دهد که وی همزمان با انتخابش در بانک مرکزی شاید تنها رئیس کلی بود که با هوشمندی روسای کل پیشین را فراخواند و در میزگردی در یکی از همایش های بانک مرکزی به مرور مختصری از شرایط و فعالیت های بانک مرکزی در سال های گذشته پرداخت.
اما آمارهای اقتصادی نیز در زمان فعالیت بیش از یک سال سیف چنین است :
_ کاهش نرخ متوسط ارز در یکسال گذشته نسبت به دوره مشابه سال قبل، حدود 7.5 درصد 
_کاهش 60 درصدی نوسانات قیمت ارز 
- نرخ متوسط تورم شهریور ماه 21.1 درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه 14.4 درصد است و در طول سال 92 نرخ متوسط تورم 35.4 درصد 
- رشد اقتصادی 4.6 درصد
- براساس محاسبات مقدماتی و اولیه، تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت های ثابت سال 1383 در سه ماهه اول سال 1393 به حدود 480 هزار و 491 میلیارد ریال رسیده است که در مقایسه با رقم مشابه سال قبل (فصل نخست سال 92 به میزان 459 هزار و 252 میلیارد ریال) 4.6 درصد رشد نشان می دهد. رشد مثبت ارزش افزوده تمامی گروه های اقتصادی (شامل کشاورزی، نفت، صنعت و معدن و خدمات) در فصل اول سال 93 نسبت به فصل اول سال 92
- انظباط پولی،سرمایه در گردش واحدهای تولیدی،افزایش توان تسهیلات دهی بانک ها
- افزایش حجم تسهیلات پرداختی بانک ها در 5 ماهه ساله 93 نسبت به دوره مشابه سال قبل به میزان (40.5 درصد) وافزایش سهم سرمایه در گردش از تسهیلات پرداختی نیز از 47.1 به 59.3 درصد
- تسریع در پرداخت تسهیلات ازدواج و مسکن مهر 
هرچند که التهاب اقتصاد کشور کمی تسکین یافته اما مسلما مداوای بیشتر آن به زمان بیشتری نیاز دارد و برخی کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند که کارنامه عملکرد سیف در یک سال گذشته قابل قبول بوده است .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود