امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
11/19 1393

ایران و جهان - افرادی که تسهیلات ارزی دریافت کرده اند باید با ارز تسهیلات خود را بپردازند.
علی صالح آبادی در پاسخ به پرسش ایران و جهان در خصوص وضعیت بانک ایران و ونزوئلا و نحوه همکاری های این بانک با صادرکنندگان ایرانی فقط به این پاسخ بسنده کرد که سرمایه این بانک 200 میلیارد تومانی که تماما از سوی سهام دار ایرانی پرداخت شده و سهام دار ونزوئلایی هنوز کاملا سرمایه را پرداخت کرده است و طبق مذاکرات اخیر با این بانک پیشنهاد افزایش سرمایه ارائه شده است .
البته وی این پرسش ایران و جهان در خصوص اینکه گزارشی از فعالیت های بانک ایران و ونزوئلا منتشر نمی شود و قرار نیست سهام بانک توسعه صادرات واگذار و مبلغ واگذار شده سهام در سرمایه بانک بنشیند تا بخشی از مشکلات بانک در این بخش مرتفع شود را با جمله کوتاهی که بانک فعال است پاسخ داد .
مدیرعامل بانک توسعه صادرات در پاسخ به پرسش دیگر ایران و جهان در خصوص بدهی های دولت به این بانک و سهام ارائه شده بابت رد دیون با بیان اینکه بدهی دولت به بانک توسعه صادرات ناچیز است گفت که بخش کوچکی از سهام هلدینگ خلیج فارس بابت رد دیون دولتی به بانک توسعه صادرات واگذار شده است .
صالح آبادی با بیان این نکته که بانک توسعه صادرات تاکنون در بورس سرمایه گذاری نکرده است، اظهار داشت: سیاست اصلی این بانک حمایت از صادرات است البته سهام ناچیزی بابت تهاتر بدهی های دولت به این بانک واگذار شده که از جمله آنها کمتر از یک درصد سهام هلدینگ خلیج فارس است.

به گزارش ایران و جهان ،علی صالح آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات در اولین نشست خود با خبرنگاران با تکیه بر اولویت های پیش از این بانک توسعه صادرات سرمایه در گردش بنگاه های صادرات محور ،استقبال از طرح های جدید ونرخ سودتسهیلات و گردش حساب مشتریان را در پرداخت ها از جمله نکاتی دانست که در مدیریت جدید نیز رعایت خواهد شد .

صالح آبادی با بیان اینکه گزارش مالی بانک بند حسابرسی ندارد و عمده مشتریان بانک نیز شرکت های حقوقی هستند به این نکته نیز اشاره کرد از نظر بنگاه داری نیز این بانک موازین بانک مرکزی را رعایت کرده است
وی به تبیین برنامه های خود در این بانک نیز پرداخت و با بیان اینکه با ظرفیتی که در بخش خصوصی اتاق بازرگانی مهیا است باید ارتباط متظم و ارگانیک با این بخش تشکیل شود اذعان داشت که سپرده گذاری صندوق توسعه ملی در این بانک یکی دیگر از برنامه های در دست اقدام است .البته وی در پاسخ به ایران و جهان در خصوص رقم سپرده گذاری و نرخ سودی که بانک باید به صندوق بپردازد نیز گفت که سپرده گذاری در فاز اول یک میلیارد دلار است و در صورتی که بانک بتواند در این زمینه موثر واقع شود رقم افزایش خواهد داشت . البته وی نرخ سود را منوط به مذاکره با صندوق دانست و رقمی در این مورد نگفت.
صالح آبادی به هم افزایی بانک توسعه صادرات و بازار سرمایه اشاره کرد و با بیان اینکه بانک می تواند جهت تامین نقدینگی شرکت های فعال در بورس فرصت های مناسبی را پدید آورد گفت که به تازگی 200 میلیارد تومان اوراق صکوک باضمانت بانک توسعه صادرات برای فولاد کاوه به عنوان یکی از شرکت های بازار سرمایه منتشر شد .

مدیرعامل بانک توسعه صادرات به قرارداد های این بانک با بانک های اقتصاد نوین ،صادرات و ملی در قالب طرح خدمت اشاره و عنوان کردکه حضورفعال درکارگروه بانک های تخصصی به منظور بررسی راهکارهای تقویت بانک های تخصصی کشور یکی دیگر از رویکردهایی است که بانک دنبال می کند.
بدهکاران باید ارز بدهند
وی با بیان اینکه در بخش تسهیلات ارزی به صادرکنندگان ارز پرداخت شده و باید بازپرداخت تسهیلات نیز به صورت ارزی باشد صراحتا اذعان داشت که مشتریانی که ارز گرفتندباید ارز پرداخت کنند و در صورتی که بانک مرکزی این ارز را در اختیار ایشان قرار داد می توانند از ارز مبادله ای استفاده کنند در غیر این صورت باید از بازار ارز تامین کنند.البته وی به آئین نامه جدید شورای پول و اعتبار در زمینه تخفیفات بدهکاارن ارزی در این زمینه نیز اشاره کرد.
مطالبات
صالح آبادی در خصوص اینکه نسبت مطالبات معوق بانک کمتر از 20 درصد است ،گفت که بیش از 90 هزار میلیارد ریال مانده تسهیلات بانک است .
خط اعتباری
 وی در پاسخ به پرسش ایران و جهان در خصوص پیگیری دریافت پنجمین خط اعتباری از بانک توسعه اسلامی گفت که مبلغ این خط اعتباری 100 میلیون دلار خواهد بود.
وی حداقل نرخ سود تسهیلات این بانک را 18 درصد و حداکثر آن را 22 درصد خواند و گفت: بسته به ریسک مشتری و اعتبار وی نزد سیستم بانکی، دریافت وثیقه ها متفاوت خواهد بود که شامل طیفی از انواع وثایق اعم از ملک، سفته، اوراق و ... خواهد بود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود