امروز: پنج شنبه، 6 اردیبهشت 1403
12/4 1393

ایران و جهان - رئیس کل بانک مرکزی در نشست هم اندیشی فعالان بازار سرمایه با  مسوولان ارشد اقتصادی در خصوص قضاوت های بی انصافانه درباره مطالبات معوقه توضیح داد.

به گزارش ایران و جهان، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی که به دلیل خرابی سیستم صدا در این نشست، بخش اعظمی از سخنان را بدون میکروفون در سالن بیان می کرد، گفت:
6500 میلیاردی که در رسانه‌ها با افعال مضارع به دولت کنونی نسبت داده می‌شود، صورتهای بانکی است که به نادرستی قضاوت می‌شود و این به تنزل در بازار سرمایه منجر می‌شود.

سیف با انتقاد از قضاوت‌های بی‌انصافانه‌ای که درباره صورتهای بانکی و مطالبات معوقه نسبت به بانک مرکزی می‌شود گفت: درباره مطالبات معوق از زمان پرداخت تا زمان وصول مطالبات معوق سه تا چهار سال می‌گذرد و هیچ مطالبات معوقی در طول یک سال و نیم گذشته نبوده که بانک مرکزی موظف به وصول آن نشده باشد.

او با اظهار این که در چند سال گذشته نظام بانکی شاهد سرکوب بوده است افزود: به برکت اقدامات اساسی و روند نزول تورم هنوز نرخ‌های سود بانکی خودشان را برای کاهش با بازار تطبیق نداده‌اند. از این رو دستورات شتاب زده و تصمیم گیری‌های مقطعی از طریق ابزار مکانیزم دستوری برای پایین آوردن نرخ سود بانکی باعث تشنج در بخشهای تولیدی اقتصاد خواهد شد.

وی با ذکر مثالی از تصمیمات شتاب زده درباره قیمت خوراک پتروشیمی در سهام بازار از رانتی بودن خوراک پتروشیمی و ورود سهام آن در بازار بورس که منجر به اثرات نوساناتی در بازار شد، انتقاد کرد.

او همچنین با پیشنهاد اتخاذ مکانیزم‌های درست برای جلوگیری از نوسانات در بازار سرمایه درباره بازار ارز و طلا اظهار امیدواری کرد و گفت: خوشبختانه در بازار ارز و طلا نوسانات به خوبی کنترل شده است.

رییس کل بانک مرکزی درباره سنجش ارزیابی فعالیتهای بازار سرمایه و بازار پولی با تشریح نرخ‌هایی که در هر نظام بانکی تحت بررسی است، وظیفه نظارت مستقیم بخش نظارت بانکی بانک‌ها را مراجعه مستقیم به شعب بانک‌ها از طرف بازرسان دانست که در بخش دوم سنجش نتیجه اطلاعات بازرسان برای بررسی بیشتر از سوی بخش آمار بانک مرکزی مورد تحلیل قرار می گیرد.

سیف درباره اعتماد عمومی برای بررسی و نظارت فعالیتهای بانکی گفت: بازرسان برای بررسی نرخ سود بانکی در شهر با در نظر نگرفتن نام بانک و شماره شعبه در جهت جلب اعتماد بانک‌ها به تلاش برای جمع‌آوری اطلاعات بانکی می پردازند.

وی در پایان با انتقاد از انتقال سرمایه نظام بانکی برای مصرف منابع بزرگ بخش بازار سرمایه که منجر به افزایش نقدینگی می شود، درباره این باور که بازار پول و بازار سرمایه رقیب هستند، گفت: ما می خواهیم بازار سرمایه رشد کند و من اعتقاد ندارم که بازار پول رقیب بازار سرمایه باشد.

از حاشیه های قابل توجه و تامل این همایش خرابی سیستم صدا در سالن مدرس وزارت اقتصاد و دارایی بود که در هنگام سخنرانی رئیس کل بانک مرکزی رخ داد و زمان فرستادن صلوات های مکرر نیز نتوانست فرصت حل این مشکل را به برگزارکنندگان بدهد در نتیجه ولی الله سیف بیشتر توضیحات خود را بدون میکروفون در سالن ادا کرد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود