امروز: سه شنبه، 4 اردیبهشت 1403
12/17 1393

ایران و جهان - توزیع اسکناس نو از اول هفته آینده، آخرین وضعیت تراکنش ها در  شبکه شتاب و شاپرک و همچنین تشریح گزارشی از وضعیت تولید و چاپک اسکناس در سال جاری محور بحث های مطرح شده در نشست خبری سه مقام بانک مرکزی بود.

به گزارش ایران و جهان، در این نشست بهزاد غیاثوند مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی از آغاز توزیع اسکناس نو در شعب منتخب بانک ها از اول هفته آینده خبر داد و گفت: برای امسال تعداد شعب منتخب بانک‌ها از 50 به 60 شعبه برای توزیع اسکناس نو افزایش یافته تا بتوان پوشش بهتری را در این زمینه اعمال کرد.

او با اشاره به بانک هایی که اسکناس نو را توزیع خواهند کرد یادآور شد: بانک ملی، صادرات، ملت، اقتصاد نوین، کارآفرین، پاسارگاد و پست بانک در این رابطه اقدام می‌کنند و با مذاکراتی که با آنها انجام شده ترکیبی از اسکناس 500، 1000، 200، 5000 و 10 هزار تومانی در اختیار آن ها قرار گرفت.

مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی با توضیح داد: حدود 600 میلیارد تومان اسکناس نو در تهران و 800 تا هزار میلیارد تومان در شهرستان‌ها توزیع می شود.

غیاثوند در رابطه با میزان پرداختی اسکناس نو به هر متقاضی نیز گفت: محدودیت چندانی وجود ندارد اما به طور متوسط بین 100 تا 300 برگ پرداخت خواهد شد که البته ما از بانک‌ها خواسته ایم تا به گونه ای مدیریت کنند در انتها با محدودیت مواجه نشوند.

او همچنین اشاره‌ای به آخرین وضعیت اسکناس و ایران چک در کشور داشت و گفت: درحال حاضر مجموع هشت میلیارد برگ اسکناس و ایران چک در جریان است که اگر تعداد اسکناس‌هایی که سکه آن موجود است را از آن کسر کنیم به حدود شش میلیارد برگ خواهد رسید.

به گفته مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی، سرانه اسکناس در کشور حدود 70 برگ است.

غیاثوند توضیح داد:‌اسکناس 2000 تومانی بیشترین ترکیب را از نظر تعداد و ایران چک 50 هزار تومانی و اسکناس 10 هزار تومانی بالاترین ترکیب را از نظر مبلغ در اسکناس‌ و ایران چک در جریان دارند.

او گفت: در بین مسکوک نیز بالاترین میزان با حدود 34 درصد به سکه 200 تومانی اختصاص دارد که در سال جاری سرعت انتشار آن نیز بیشتر شده و ما به بخش هایی مثل اتوبوسرانی ها و یا تاکسیرانی‌ها که نیاز بیشتری به پول های خرد دارند با سرعت بالاتری از قبل به طور مستقیم سکه توزیع می کنیم.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود