امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
01/30 1394

ایران و جهان - علی صالح آبادی در یک جمله کوتاه در خصوص فعالیت بانک مشترک ایران و ونزوئلا به ذکر این نکته بسنده کرد که بانک فعال است اما اینکه چگونه و به چه شکل فعالیت می کند برای متقاضیان خدمات بانکی این مهم یک پرسش اساسی است .

به گزارش پایگاه خبری ایران و جهان (اوج)، در جریان ارتباطات داغ ایران با کشور دوست ونزوئلا در سالهای 1388 و 1389 و بر اساس موافقت‌نامه مورخ 21 اسفند 1383 منعقده بین نمایندگان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیواری ونزوئلا و لایحه همکاری بین دولتین ایران و ونزوئلا (مصوب 1384/فروردین /30 مجلس شورای اسلامی) و قانون الحاق یک تبصره به قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی (مصوب 1389/خرداد /4 مجلس شورای اسلامی) و مجوز شماره 737/هـ مورخ 1387/خرداد /17 بانک مرکزی بود که جرقه تاسیس یک بانک مشترک به این دو کشور زده شد. هرچند که هدف طرف مقابل از تاسیس این بانک مشترک با کشور ایران نیز کسب سود بود اما طرف ایرانی با هدف دور زدن تحریم های یک جانبه آن روز دنیای غرب این تصمیم را گرفت و قرعه به نام بانک توسعه صادرات افتاد که با تامین 50 درصد سهام این بانک به عنوان اگزیم بانک کشور در این زمینه نقش آفرینی کند .
به هر حال بانک مشترک ایران و ونزوئلا آمد تا به عنوان یک نهاد مالی با ماهیت بین المللی، فراتر از مرزهای کشور جمهوری بولیواری ونزوئلا، در منطقه آمریکای جنوبی به عنوان منطقه استراتژیک همسو با برنامه‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران زمینه حضور سرمایه‌گذاران، صادرکنندگان، تجار و نیروی انسانی متخصص کشور در این منطقه را فراهم کند. 

همچنین مقرر شد تا این بانک علاوه بر اینکه زمینه‌ساز گسترش فعالیت‌های مالی در حوزه‌های بین المللی و توسعه روابط تجاری بین کشورهای دارنده سهام بانک باشد، در زمینه‌های سرمایه‌گذاری، اشتغالزایی و انتقال دانش فنی بین دو کشور سرمایه‌گذار نیز مفید به فایده واقع شود.

معرفی اعضای هیات مدیره 
در وب سایت رسمی این بانک داوود بنایی به عنوان مدیرعامل معرفی شده و عادل قبادی زاده نیز عضو هیات مدیره است .در این تریب نلسون ارتگا به عنوان نائب رئیس،فلیکس مورنو،فلیپه باپتیستا،خوزه آلکسیس گرا و احتشام فلاح فر اعضای اصلی هیات مدیره را تشکیل می دهند.
سید مرتضی ذکاوت،دینا فرمین توا،آنخلس رودریگس،پیلار آنتونیو آلواردو و خایرو الکسانذر لاتان نیز اعضای علی البدل هیات مدیره را تشکیل می دهند.
نکته حائذ اهمیت اینکه دراین ترکیب ریاست هیات مدیره مشخص نیست .به نظر می رسد که هنوز بانک مرکزی ریاست هیات مدیره این بانک را تائید صلاحیت نکرده است .

اما سهام داران این بانک چه کسانی هستند ؟
بانک توسعه صادرات و اعضای اصلی و علی البدل هیات مدیره ایرانی که مجموعا 50درصد سهام داران را تشکیل می دهند از جمله سهام داران این بانک هستند .با همین ترکیب نیز شرکت سوئینکا ونزوئلا و اعضای اصلی و علی البدل طرف ونزوئلایی 50درصد سهام مابقی را در اختیار دارد .
اما در تیرماه سال گذشته گویا تغییراتی در سهام دار ایرانی به وجود آمده است به گونه ای که تعدادی از سهام کوروش پرویزیان،پرویز شهریاری راد،هوشنگ گودرزی،محسن علوی،عبدالرحمن ندیمی بوشهری،غلامرضا خانچین،داوود بنایی و مرتضی ذکاوت به بانک توسعه صادرات واگذار شده است .

همچنین بانک توسعه صادرات نیز بخشی از سهام خود را به شرکت های گسترش تجارت برنا،توسعه انرژی و خدمات بیستون،شرکت مدیریت و فن آوری اطلاعات آرمان،شرکت توسعه تجارت نفیس تدبیر آرمان،شرکت کارگزاری بانک توسعه صادرات ،شرکت تامین سرمایه آرمان و شرکت صرافی توسعه صادرات واگذار کرد .

سقف اختیارات کمیته اعتباری بانک مشترک ایران و ونزوئلا در خصوص هر ذی نفع واحد چقدر است ؟
متن کامل سیاستها و ضوابط اعتباری بانک مشترک ایران و ونزوئلا را در اینجا بخوانید .
venozela-ekhtiarat.pdf ( حجم: 642.18 كيلوبايت | تعداد دانلود: 7 )


سرمایه بانک چقدر است ؟
بر اساس توافقات اولیه تاسیس بانک سرمایه به مبلغ1200 میلیون دلار تعیین شده است اما با توجه به اینکه تاکنون فقط اولین سهم الشرکه سهامداران به مبلغ 202 میلیارد و 374 میلیون و 600 هزار تومان از سوی سهام داران تامین شده است سرمایه بانک فعلا با 56 میلیارد و 794 میلیون و 800 هزار تومان به ثبت رسیده است که از سرمایه ثبت شده تنها 35 درصد پرداخت شده و مابقی در تعهد سهام داران است.

گزارشات رسمی در این خصوص می افزاید که بر اساس مفاد بند یک ماده 6 قرارداد تاسیس بانک بین دو کشور و نیز تصمیمات مجمع عمومی موسس هر یک از سهامداران باید سهم خود از سرمایه اولیه شرکت را جمعا به میزان 1200میلیون دلار آمریکا تا مهر 1389تامین می کردند.افزون بر این در مجوز تاسیس صادره از سوی بانک مرکزی ایراننیز سرمایه شرکت 1200میلیون دلار ذکر شده است .با این وجود سرمایه شرکت تا پایان سال 1392 بالغ بر5 هزارو 679میلیارد ریال (586 میلیون دلار)است که 2 هزارو 34 میلیارد ریال آن پرداخت شده و برای واریز بخش پرداخت نشده سرمایه ،اقدامات و پیگیری های انجام شده از سوی هیات مدیره شرکت تاکنون به نتیجه نهایی نرسیده است .
البته هیات مدیره شرکت ذخیره ای برای موسسه صندوق ضمانت سپرده ها که بر اساس ماده 95 قانون برنامه پنجم الزام شده است در نظر نگرفته است .

نکته حائذ اهمیت در مورد در خصوص طرف ونزوئلایی اینکه ثبت رسمی نام سهامدار ونزوئلایی بانک (شرکت سوئینیکا)تاکنون در اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری قطعی نشده است و این مورد با الزامات مقرر در بند یک ماده 20 اصلاحیه قانون تجارت به امضا رسیده توسط طرفین است .

لازم به اشاره است که مفاد ماده های 25 و 27اصلاحیه قانون تجارت و ماده 9 اساسنامه در خصوص صدور گواهی نامه موقت سهام ،ماده های 114 و 115اصلاحیه قانون تجارت مبنی بر اخذ سهام وثیقه مدیران و نیز تکمیل دفتر ثبت سهام موضوع ماده 40اصلاحیه قانون تجارت به طور کامل رعایت نشده است .

یکی دیگر از موارد حائذ اهمیت در فعالیت های سال 92 اینکه در خصوص این بانک الزامات مقرر در بند 4ماده 43 اساسنامه شرکت مبنی بر ممنوعیت تامین مالی مستقیم یا غیر مستقیم اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با شرکت در خصوص تسهیلات اعطایی به اشخاص وابسته رعایت نشده است .

علی صالح آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات در گفت و گوی کوتاهی با ایران و جهان در خصوص فعالیت بانک مشترک ایران و ونزوئلا به ذکر این نکته بسنده کرد که این بانک فعال است .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود