امروز: پنج شنبه، 30 فروردین 1403
05/23 1394

 ایران و جهان - بانک سرمایه که معلوم نیست اخیرا از چه محلی موفق به پرداخت بدهی های خود به بانک مرکزی شده است هنوز اطلاعات قابل اتکایی در خصوص وضعیت مالی خود در سال گذشته ارائه نکرده است .

به گزارش ایران و جهان ، بانک سرمایه که علی رغم اتمام سال مالی هنوز موفق به برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه خود نشده است در حالی سهام داران را به مجمع دعوت کرده بود که صورت های مالی حسابرسی شده خود را اعلان نکرده است و به نظر می رسد فقط برای پاسخگویی به الزام قوانین فراخوان مجمع داده بود .

این بانک که به تازگی بدهی های خود را با بانک مرکزی تسویه کرده است، در صورت مالی حسابرسی نشده دوره 12 ماهه سال مالی 1393 از کاهش 86 درصدی سود خالص هر سهم نسبت به اولین پیش بینی درآمد سال مالی 1393 و کاهش 96 درصدی نسبت به دوره مالی مشابه در سال 1392 خبر داده است . سرمایه در حالی تنها 14 ریال سود خالص محقق کرد که واکاوی گزارش نشان داد این افت سود به دلیل افزایش 43 درصدی هزینه ها به رقم 11685 ریال معادل معادل 2921 ریال به ازای هر سهم بود . این در حالی است که 10217 میلیارد ریال معادل 87 درصد آن به هزینه های مالی اختصاص داشت که 60 درصد نسبت به دوره مشابه افزایش یافته که عمده دلیل آن پرداخت جریمه دیرکرد به بانک مرکزی)وجه التزام ( و سود پرداختی به سایر بانک ها بابت تسهیلات دریافتی است . نکته مثبت عملیاتی در بخش درآمدهای این بانک رشد 60 درصدی سود تسهیلات اعطایی )مشاع ( به رقم 22185 میلیارد ریال معادل 5546 ریال به ازای هر سهم بود که منجر به رشد 27 درصدی سهم بانک از درآمد مشاع و در نهایت به رشد 23 درصدی جمع درآمدها منجر گردید .

گفتنی است وزن هزینه مالی آنچنان بالا است که اگرهمانند سال گذشته این بخش محقق می شد سود تحقق یافته بانک به رقم 967 ریال افزایش می یافت . 
اطلاعات مالی نشان می دهد که این بانک علی رغم تاکیدات بانک مرکزی نسبت به عدم همکاری بانک ها و موسسات دارای مجوز با موسسات فاقد مجوز بالغ بر 421 میلیارد تومان سپرده گذاری بلند مدت نزد موسسه مولی الموحدین و موسسه توسعه دارد که معلوم نیست چه میزان از این رقم در موسسه مولی الموحدین که فاقد مجوز است سپرده گذاری شده است .
بانک سرمایه در سال 1393 بنابر اطلاعات حسابرسی نشده بالغ بر 65 میلیارد تومان برای پیگیری وصول مطالبات از مشتریان هزینه کرده است این در حالی است که مطالبات معوق ،سررسید گذشته و مشکوک الوصول این بانک تا پایان سال 93 بالغ بر 45 هزارو 136 میلیارد ریال بوده است .

بررسی ها نشان می دهد که حداکثر نسبت مانده خالص دارایی های ثابت به حقوق صاحبان سهام پس از کسر سود انباشته و سود قطعی نشده این بانک به 47درصد رسیده در حالی که طبق مقررات بانک مرکزی این نسبت باید 30درصد باشد . البته این بانک با وضعیت بدهی ها و ... بالغ بر 109 میلیارد ریال در بخش تبلیغات و بازاریابی هزینه کرده است .
از دیگر موارد قابل ذکر در خصوص عملکرد این بانک در سال 93 معاملات مشمول ماده 129 قانون تجارت با یکی از سهام داران خود است . بانک سرمایه 70میلیارد ریال به شرکت تامین مسکن فرهنگیان تسهیلات به نرخ سود 28درصد اعطا کرده است در حالی که 5درصد سهام این بانک متعلق به این شرکت است .این تسهیلات با وثیقه سهام به تامین مسکن فرهنگیان پرداخت شده است . بانک سرمایه با وجود 400 میلیارد تومان سرمایه بالغ بر 5 میلیارد و 692 میلیون ریال سود ساخته است .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود