امروز: چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403
07/1 1394

ايران و جهان- شورای پول و اعتبار در جلسه شب گذشته خود بانک‌ها را موظف کرد تا سقف 10 درصد از تسهیلات مشارکتی خود را در قالب خرید دین به بنگاه‌ها اختصاص دهند.


به گزارش ایران و جهان، شورای پول و اعتبار در جلسه آخرین روز شهریور ماه سال 1394 ، این تصمیم را در راستای حل مساله تامین سرمایه در گردش و تسهیل دسترسی بنگاه‌ها به منابع مالی گرفته است و این تصمیم در دوهفته آینده اجرایی خواهد شد.

بانک‌ها در زمینه تخصیص منابع می‌توانند در قالب عقود مبادله‌ای به اعطای تسهیلات به بنگا‌ه‌ها و خانوارها بپردازند. در این راستا خرید دین قراردادی است که به موجب آن دین مدت‌دار بدهکار به کمتر از مبلغ اسمی آن به صورت نقدی از وی خریداری می‌شود. در قرارداد خرید دینی که در نظام بانکی صورت می‌پذیرد، طلبکار(بایع) دین مدت‌دار را به بانک (خریدار) به مبلغی کمتر از مبلغ اسمی بدهی می‌فروشد.


خرید دین به همراه عقود مرابحه و استصناع پس از بررسی در شورای فقهی بانک مرکزی به فصل سوم قانون عملیات بانکداری بدون ربا افزوده شده بود و دستورالعمل اجرایی آن در 25 مرداد ماه سال 1390 شورای پول و اعتبار به تصویب رسیده بود. اما عقد خرید دین در بانک‌ها چندان مورد توجه واقع نشد. این در حالی است که عقد مذکور در بانک‌های اسلامی جهان به صورت گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی نظام بانکی کشور تاکنون نیز استفاده چندانی از آن را صورت نداده است. در این شرایط، مصوبه دیشب شورای پول و اعتبار نشان از اهتمام سیاست‌گذاران اقتصادی در تزریق منابع مالی به بنگاه‌ها و خروج از رکود اقتصادی قلمداد می‌شود.


افزایش سقف کلی تسهیلات طرح های مسکن مهر بانک مسکن 
شورای پول و اعتبار سقف کلی تسهیلات طرح های مسکن مهر بانک مسکن را از 500000 میلیارد ریال به 555384 میلیارد ریال افزایش داد.


همچنین شورای پول و اعتبار در یکهزار و دویست و هفتمین جلسه مورخ 31 شهریورماه ، به منظور تکمیل واحدهای نیمه تمام طرح مسکن مهر ، با امکان افزایش سقف کلی تعهدات طرح مسکن مهر بانک مسکن از 500000 میلیارد ریال به 555384 میلیارد ریال جهت افزایش سقف فردی طرح های مسکن مهر از 250 میلیون ریال به 300 میلیون ریال از محل وصولی های طرح مزبور، صرفاً برای تکمیل طرح های تعهد شده بانک مسکن موافقت کرد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود