امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
07/13 1394

ایران و جهان - در اجرای ماده 83 و جزء ب ماده 97 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و دستورالعمل‌های انتشار صکوک اجاره ریالی و انتشار صکوک استصناع ریالی مصوب شورای پول و اعتبار، «دستورالعمل اجرایی نحوه فعالیت شرکت ناشر انواع صکوک در بازار پول» در 11 ماده و 1 تبصره، در تاریخ 1394/05/18 به تصویب کمیسیون اعتباری بانک مرکزی رسید.

به گزارش ایران و جهان، در نامه ای که از سوی سيد علي اصغر ميرمحمدصادقي مديريت کل اعتبارات بانک مرکزی به بانک ها ارسال شده اجرايي نحوه فعاليت شرکت ناشر انواع صکوک در بازار پول به عنوان نهاد واسط (شرکت ناشر)که از ارکان اصلي در فرايند انتشارصکوک است وتوسط عامل تاسيس مي‌گردد اعلام شد . 

مادۀ (1) اصطلاحات و واژه‌های به‌ کار رفته در مادۀ 1 دستورالعمل‌های اجرایی انتشار صکوک اجاره ریالی و انتشار صکوک استصناع ریالی، به همان معانی در این دستورالعمل به‌کار رفته‌اند.
مادۀ (2) شرکت ناشر در قالب حقوقی «شرکت با مسئولیت محدود»، توسط عامل (موسسه اعتباری) تعیین/تاسیس و جهت تایید صلاحیت به بانک مرکزی معرفی می‌گردد.

مادۀ (3) عامل (موسسه اعتباری) مي‌تواند از خدمات شرکت ناشر که در چارچوب قانون توسعه ابزارها و نهاد‌هاي مالي جديد تاسيس مي‌گردد، در بازار پول استفاده نمايد.
مادۀ (4) ﻣﻮﺿﻮع فعالیت شرکت ناشر ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ از ﺧﺮﯾﺪ، ﻓﺮوش، اﺟﺎره، سفارش ﺳﺎﺧﺖ و اﯾﺠﺎد داراﯾﯽ ﺟﻬﺖ اﻧﺘﺸﺎر صکوک ﺑﺮاي ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻣﺎﻟﯽ ﻃﺮحﻫﺎي ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮﻣﻌﺎﻣﻼت ﻣﻮﺿﻮع ﻋﻘﻮد اﺳﻼﻣﯽ، ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ وﺟﻮه ﺣﺎﺻﻞ از اﻧﺘﺸﺎر صکوک و اﻧﻌﻘﺎد ﻗﺮاردادﻫﺎي لازم در راﺳﺘﺎي اﻧﺘﺸﺎر صکوک و ﺳﺎﯾﺮ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎی مرتبط با موضوع اﺻﻠﯽ ﺷﺮﮐﺖ که ﺑﺎ ﮐﺴﺐ ﻣﺠﻮز از بانک مرکزي اﻧﺠﺎم ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.
تبصره : شرکت ناشر جز در موارد تعیین‌ شده در این ماده، مجاز به هیچگونه فعالیت دیگری نمی‌باشد.

مادۀ (5) شرکت ناشر در یک زمان نمی‌تواند برای تأمین مالی بیش از یک طرح، صکوک منتشر نماید. شرکتی که قبلاً نسبت به انتشار اوراق موضوع این دستورالعمل اقدام نموده است، به شرطی مجاز به انتشار اوراق جدید می‌باشد که تمامی تعهدات مربوط به اوراق قبلی را ایفا و موافقت بانک مرکزی را از قبل اخذ نموده باشد.
مادۀ (6) امضاي كليه اوراق و اسناد بهادار تعهدآور شركت ناشر از قبيل چک، سفته، بروات، قراردادها در قالب عقود اسلامي، اوراق عادي و افتتاح حساب نزد بانک‌ها با امضاي مدير شرکت و مدیرعامل موسسه اعتباری به عنوان یکی از شرکا، و ساير نامه‌هاي اداري با امضاي مدير همراه با مهر شركت معتبر مي‌باشد.

مادۀ (7) شرکت ناشر وجوه ناشي از انتشار و عرضه صکوک را صرفاً نزد عامل (موسسه اعتباری) واريز مي‌نمايد. وجوه فوق با خاتمه عرضه صکوک و ارائه گزارش آن از سوی عامل (موسسه اعتباری) شامل: مبلغ عرضه، ميزان فروش و ترکيب خريداران، با مجوز بانک مرکزي، به حساب معرفي شده باني منتقل می‌گردد.
مادۀ (8) مصرف وجوه حاصل از فروش صکوک در موردی غیر از موضوع انتشار از سوی بانی ممنوع می‌باشد.

مادۀ (9) در صورتی که فروش صکوک در مدت زمان تعيين شده به حد نصاب‌های مورد نياز نرسد، شرکت ناشر موظف است از طریق عامل (موسسه اعتباری) و با اعلام بانک مرکزی وجوه حاصل از فروش صکوک را طی مدت حداکثر يک هفته به خريداران بازگرداند. هزينه‌های مالی ناشی از اين امر به عهده بانی خواهد بود.

مادۀ (10) شرکت ناشر موظف است حداکثر سه ماه پس از پايان دوره صکوک، از طريق عامل (موسسه اعتباری) نسبت به ارايه گزارش خاتمه کار و تصفيه حساب نهايي با مالکان صکوک به امين و بانک مرکزي اقدام نماید.
مادۀ (11) مواردی که در این دستورالعمل پیش‌بینی نشده است، تابع قوانین و مقررات جاری ذی‌ربط و دستورات و بخشنامه‌های ابلاغی بانک مرکزی می‌باشد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود