امروز: جمعه، 31 فروردین 1403
06/26 1395

گروه بازار پول - روند رو به رشد و فزاینده تغییرات در عرصه های گوناگون باعث شده تا دستگاه های اجرایی یا بنگاه های اقتصادی دیگر فرصت‌های زمانی سازمان‌های دیروز را نداشته باشند ،گریز ناپذیری تغییر برای یک سازمان انکار ناپذیر است. قوانین جدید براساس تغییر ساخته می شوند نه ثبات؛ براساس شبکه ها سازماندهی می شوند نه سلسله مراتب؛ بنابراین همواره باید با توسل به سرعت و مهارت، توانمندی‌های خود را به روز نگه دارند و در ساحت کنونی رقابت، با تکیه به عامل کلیدی پیشرفت و ترقی یعنی «نیروی انسانی کارآمد»، یگ گام جلوتر از سایر رقبا حرکت کنند.
برای این منظور باید در درون سازمان اعتماد در درجه بالایی حاکم باشد تا کارکنان با‌ اعتماد به یکدیگر و در راستای اتکا به هم،با اعتماد به نفس لازم دست در دست هم تیمی را ایجاد و سامان دهند که پیشرو باشد. چون «اعتماد در سازمان یکی از منابع مهم مزیت رقابتی است.»
این امر در بانکی خوشنام و پرآوازه نظیر بانک صادرات که از دیرباز به داشتن کارکنان فهیم، کارآمد و وفادار به ارزش های سازمانی شهره بوده است از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد و بسنده کردن به وضعیت موجود می تواند منجر به خلل در پیشتازی آن در امر بانکداری شود.
در اینجاست که مفهوم هماوندی مصداق پیدا می کند، شبکه بانک صادرات از اجزای مختلف اعم از صف و ستاد و شرکتها و مجموعه های تابعه شکل گرفته است، برغم آنکه شامل ظروف مختلفی می شوند اما سرنوشت واحد و مشترکی دارند، بروز هر نوع اشکال در یک بخش سایر ابعاد را متاثر می سازد، به همین علت همگرایی و احساس روح مشترک و اجتناب از گرایش های دایره ای و بخشی مانع از بروز برخی رقابت های غیر سازنده می شود زیرا حرکت اصلاحی مستلزم جامعیت، کفایت و فراگیری است.
مدیر عامل بانک صادرات ایران بخوبی دریافته است که با توجه به تنوع، تکثر و تعدد خدمات مجموعه متبوعش ،احاله یا وابستگی بخشی از عملیات مربوط به ارائه هر یک از خدمات آنها به سایر اجزاء مختلف است و انجام هر طرح اصلاحی یا اعمال هرسمت‌گیری نوین، مستلزم و متضمن ایجاد استنباط مشترک و واحد از قضایا ، فراهم سازی مقدمات و تمهیدات لازم از سوی کلیه واحدهای ذینفع، نیل به وفاق و همدلی سازمانی و همسوسازی اهداف و کارکردها و … می باشد .
در باور زراعتی بهینگی طراحی، اجراء، نظارت و از همه مهمتر پایایی و استمرار آنها در گرو نحوه نگاه و عمل منابع انسانی فعال در نظام اداری می‌باشد.
از این منظر تمامی اجزاء، عناصر و ابزارهایی که بایستی در فرآیند توسعه یافتگی ایفای نقش نمایند توسط انسان اداره و راهبری می گردد و نوع نگرش کارکنان به برنامه ها تاثیر شگرفی در فرجام هر یک از آنها خواهد داشت.
مدیر عامل بانک صادرات ایران این هدف را پی گرفته است تا مجموعه ای از مدیران و کارکنان در تمامی سطوح و مناطق با استنباط واحد و مشترک ازبرنامه های راهبردی و منافع سازمانی تحت رهبری تیمی منسجم و مقتدر و فارغ از سلایق و تمایلات شخصی و یا بخشی برای پویایی و دستیابی به اهداف متعالی سازمان بسیج شوند.
بدیهی است درک واحد از برنامه های راهبردی به مفهوم نادیده گرفتن اهمیت کارشکافی روند امور و انجام نقدهای کارشناسانه در اتاق های فکر و کارگروه های تخصصی با برون داد مشخص و کمی و ارزیابی چند لایه و مستمر بازخوردها نیست.
تامل در چینش نیروهای جدید توسط مدیر عامل بانک صادرات ایران نشانگر این امر است که وی برای به بار نشستن ایده های اصلاح طلبانه در شبکه بانک صادرات با رعایت جوانب امر برای چابک سازی و ایجاد بستر بروز خلاقیت و توانمندی های کارکنان برنامه عملیاتی دارد و تکمیل پازل مدیریتی از سر اتفاق و یا ارتباط نیست و ورود و یا خروج مدیران در این مدار تابع اصول قانونمند و منبعث از سبک های رهبری در سازمانهای بزرگ است.
در شاکله و ساختار مدیریتی ترسیم و طراحی شده علاوه بر اینکه افراد بر اساس شایستگی و صلاحیت های حرفه ای باید نقش آفرینی کنند، ارتباط معنادار و سیستمی اجزا برای هم افزایی و افزایش بهره وری اهمیت مضاعفی دارد زیرا در شرایط حساس کنونی که اقتصاد بانک محور کشور با چالش هایی روبه رو است، از بنگاه بزرگ اقتصادی در تراز بانک صادرات ایران انتظار می رود که نقش تاریخی خود را در ساماندهی اقتصاد ملی به مطلوبت ترین شکل ممکن ایفا نماید.
بنابراین هماوندی به عنوان یک گام فراتر از تعامل،بذری است که زراعتی در بوستان بانک صادرات ایران می کارد تا اقتصاد ملی در سایه ساراین درخت تناور همچنان در برابر تندبادهای شدید استوار و افراشته بماند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود