امروز: جمعه، 31 فروردین 1403
08/11 1394

ایران و جهان - روند فعالیت های بانک پاسارگاد در شش ماهه ابتدای سال نشان می دهد که هزینه هایی از جمله اداری مالی و مشکوک الوصول  در این بانک رشد به سزایی داشته است .


به گزارش ایران و جهان ، روند مطالبات معوق در بانک پاسارگاد رو به افزایش گذاشته است به طوری که از 25 هزارو 835 میلیارد ریال در تیر ماه سال جاری به 27 هزارو 136 میلیارد ریال در مردادماه رسیده است .البته رقم تسهیلات پرداختی بانک نیز در این مدت بیش از 313 هزار میلیارد ریال بوده است و نسبت مطالبات غیر جاری بانک به تسهیلات اعطایی 8.7درصد گزارش شده است . اما ذخیره تسهیلات و مطالبات به تسهیلات اعطایی 3.9درصد و ذخیره تسهیلات و مطالبات به مطالبات غیر جاری 44.7درصد است. نسبت تسهیلات اعطایی به سپرده های اشخاص نیز به 81.7درصد رسیده است .

اما با این وجود بانک پاسارگاد در گزارش اصلاحی سود محقق شده دوره شش ماهه اول 1394 را با سرمایه جدید، 76 ریال معادل 27 درصد از سود 285 ریالی اعلام کرد که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 22 درصد کاهش نشان می دهد . درحقیقت افزایش سود پرداختی به سپرده گذاران که نامتناسب با درآمدهای جذب شده است و همچنین رشد محسوس هزینه هایی از جمله اداری مالی و مشکوک الوصول به این گزارش منتج شده است . از این رو انتظار تغییری در این روند منفی نیست و اگر بانک نسبت به واگذاری دارایی اقدام نکند با کاهش سود تا مرز 200تا 230 ریال مواجه خواهد شد.
لازم به اشاره است که سپرده های اشخاص بانک تا پایان مرداد ماه سال جاری بالغ بر383 هزارو 916 میلیارد ریال بوده است که بخش عمده آن را سپرده سرمایه گذاری مدت دار تشکیل می دهد که در این بخش نیز سپرده های یک ساله حدود 143 هزار میلیارد از این رقم را تشکیل می دهد .سپرده های دو و سه ساله و سپرده کوتاه مدت عادی به ترتیب ترکیب پرتفوی این بانک را تشکیل می دهند.

البته بانک پاسارگاد با تاکید بر سود 285 ریال در نیمه اول سال، بخشی از سود را محقق کردکه این عملکرد از تحقق 42 درصد درآمد مشاع ، 26 درصد سهم بانک از درآمد مشاع، 73 درصد درآمد غیر مشاع و تحقق 37 درصد مجموع درامد و 55 درصد هزینه ها محقق شده است .

لازم به تاکید است که نکته ای که در نگاه اول قابل مشاهده است رشد سود پرداختی به سپرده گذارها و رشد هزینه ها از جمله هزینه مالی ، اداری و مطالبات مشکوک الوصول است ، بررسی عملکرد بانک نسبت به سه ماهه اول نیز نکات جالبی را در خود گنجانده ،بر این اساس "وپاسار" نسبت به سه ماهه اول 1394 درآمد مشاع ،59 درصد سهم بانک از درآمد مشاع را محقق کرده که کاهش سهم بانک از درآمد مشاع ناشی از رشد سود پرداختی به سپرده گذاران است ، در بخش جمع درآمدها شاهد رشد 119 درصدی نسبت به سه ماهه اول هستیم که ناشی از افزایش درآمدهای کارمزدی دارد در هزینه 115 درصد رشد داشته که عمدتا ناشی از رشد هزینه اداری و مالی است .از این رو با نکات یاد شده وزن افزایش هزینه در بانک بیش از فعالیت های درآمد زا است از این جهت انتظار داریم مقاومت بانک در برابر عدم کاهش سود در نیمه دوم سال شکسته شود. یکی از نکات حائذ اهمیت در پاسارگاد عملکرد بانک در نیمه دوم سال انتقاد است که از افزایش 21 درصدی بدهی به بانک مرکزی خبر می دهد که به رقم 16918 میلیارد ریال افزایش یافته است .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود