امروز: جمعه، 31 فروردین 1403
09/29 1394

ایران وجهان - بحث آزاد سازی نرخ سپرده های قانونی از سوی بانک مرکزی که در هفته های اخیر با بانک سینا کلید خورد مسلما برای سایر بانک ها نیز دارای آثار و پیامدهای مثبتی خواهد بود .

به گزارش ایران و جهان ،ابزار تشویقی بانک مرکزی برای خوش حسابی برخی بانک ها در روزهای اخیر با خبر بانک سینا در این زمینه ملموس شد اما این بحث مسلما برای سایر بانک ها نیز دارای آثار و پیامدهای مثبتی خواهد بود.
هفته گذشته بانک سینا اعلام کرد که بنا به اعلام اداره نظارت بر بانک ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی، نسبت سپرده قانونی انواع سپرده های این بانک به دلیل رعایت الزامات، ضوابط و مصوبات ابلاغ شده شورای پول و اعتبار از جمله پایبندی به نرخ سود سپرده ها و تسهیلات؛ به میزان 2 درصد کاهش یافت و معادل 11 درصد تعیین شد.

با کاهش این نرخ، مبلغ 3 هزار میلیارد ریال از منابع بانک سینا نزد بانک مرکزی آزاد شد که تجهیز منابع با صفر درصد را برای این بانک به همراه دارد. 
در نامه اداره نظارت بر بانک ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی تاکید شده است که این میزان تقلیل تا پایان سال جاری برای بانک سینا نافذ است و تداوم این ارفاق منوط به آن است که بازرسان بانک مرکزی در مراجعه به شعب بانک به موردی از عدم رعایت نرخ ها برنخورند.

بر اساس این گزارش، پیرو بخشنامه شماره 94/37453 مورخ 17 اردیبهشت 94 موضوع ابلاغ دستورالعمل ناظر بر سیاستهای پولی و اعتباری در سال 94 و بر اساس بند 3 از یکهزار و دویست و هشتمین صورتجلسه مورخ 28 مهر 1394 شورای پول و اعتبار، حسب رعایت ضوابط ابلاغی و مصوبات این شورا و اعتبار، نسبت سپرده قانونی برای بانکها و موسسات اعتباری توسط بانک مرکزی در دامنه 10 تا 13 درصد تعیین شده که این نسبت برای بانک سینا با توجه به عملکرد مناسب این بانک از 13 درصد به 11 درصد کاهش یافت.

بر این اساس پیامد این اقدام بانک مرکزی برای سایر بانک ها چگونه خواهد بود.

بر این اساس آخرین اطلاعات نشان می دهد که بانک ملت با در اختیار داشتن بیش از 11 درصد از کل سپرده ها تا پایان شهریور سال جاری رقمی برابر 10300 هزار میلیارد ریال سپرده دارد که با توجه به پیش بینی نرخ ذخیره قانونی 12.8درصد در بودجه با فرض کاهش این نسبت به 11 درصد انتظار می رود که معادل 18 هزارو 540 میلیارد ریال از منابعش آزاد شود .

بانک صادرات نیز با در اختیار داشتن حدود 10 درصد کل سپرده ها در نیمه اول سال جاری بالغ بر 926هزار میلیارد ریال سپرده جذب کرده است و با کاهش 1.5درصد سپرده قانونی معادل 13 هزارو 5100 میلیارد ریال از منابع این بانک نیز آزاد خواهد شد.

اما در بانک تجارت وضعیت چگونه است ؟ این بانک حدودا بالغ بر 9درصد کل سپرده های نظامی بانکی را در اختیار دارد و با فرض کاهش 1.5 درصد سپرده قانونی باتوجه به رقم سپرده های بانک که به رقم 7611هزار میلیارد ریال بالغ می شود 11 هزارو 420 میلیارد ریال از منابع آزادخواهد شد .

آمارها نشان می دهد که بانک سینا در نیمه اول سال جاری بالغ بر 128 هزارو 783 میلیارد ریال سپرده داشته که با نامه اخیر بانک مرکزی به نظر می رسد بالغ بر یک هزارو 930 میلیارد ریال از منابع بانک آزاد می شود .

اما با توجه به گزارشات اخیر بانک مبنی بر بدهی محدود به بانک مرکزی شنیده ها از آزاد سازی بخشی از سپرده های قانونی این بانک خبر می دهد که با این روند از بیش از 174 هزار میلیارد ریال سپرده بانک انصار حدود 4هزارو 362 میلیارد ریال از منابع بانک آزاد می شود .ذخیره این بانک از محل سپرده 13.5درصد پیش بینی شده است .

در بانک کارآفرین که در نیمه اول سال بالغ بر 88 هزار میلیاردریال سپرده جذب شده با فرض کاهش ذخیره قانونی شاهد آزاد سازی بیش از یک هزارو 4000 میلیارد ریال از منابع بانک خواهیم بود .لازم به اشاره است که سرمایه بانک نیز 8 هزارو 500 میلیارد ریال است .

بانک پاسارگاد نیز که رقم سپرده هایش به 378 هزار میلیارد ریال در شش ماهه اول سال می رسد با فرض آزاد سازی حداقل 1.5درصد از ذخیره قانونی رقمی بالغ بر 5 هزارو 6700 میلیارد ریال از منابعش آزاد خواهد شد .البته بانک پاسارگاد بالغ بر 16 هزار میلیاردریال بدهی به بانک مرکزی در نیمه اول سال داشته است .

در بانک خاورمیانه نیز بالغ بر 25 هزار میلیارد ریال سپرده جذب شده است و یانک در سال جاری ذخیره قانونی را 12.3درصد پیش بینی کرده که با کاهش سطح به 11 درصد بالغ بر 3255 میلیارد ریال از منابعش آزاد خواهد شد .البته خاور میانه حدود یک هزار میلیارد ریال بدهی به بانک مرکزی دارد.

بانک اقتصاد نوین نیز بیش از 302 هزار میلیارد ریال سپرده در نیمه اول سال جذب کرده است و نرخ ذخیره قانونی را 12.2درصد در نظر گرفته و با فرض کاهش این نرخ به 11 درصد بالغ بر 3 هزارو 630 میلیارد ریال از منابعش آزاد می شود .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود