امروز: چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403
10/23 1394

ایران و جهان - مدیر انفورماتیک بانک صادرات ایران اذعان دارد که اطلاعات دقیق‌تر و کنترل‌های بیشتر منافعی را برای بانک و مشتری به‌همراه دارد.

پنل تخصصی نظام هویت‌سنجی الکترونیکی مشتریان بانکی (نهاب) با حضور سید محمدسعید طباطبایی (مدیر سیستم‌های ملی پرداخت شرکت خدمات انفورماتیک و مدیر پروژه نهاب) به‌عنوان رئیس پنل، رضا گودرزی (مدیر انفورماتیک بانک صادرات ایران) و مهدی خندان سویری (مهندس تحقیق و توسعه بانک مرکزی) در سالن کنفرانس ویژه مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

در ابتدا، اعضای پنل در مورد جایگاه نهاب در فضای بانکداری امروزه سخنانی را ایراد کردند. گودرزی در این مورد گفت: «اطلاعات دقیق‌تر و کنترل‌های بیشتر منافعی را برای بانک و مشتری به‌همراه دارد». صحت هویت مشتری برای بانک‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. خندان نیز اشاره کرد هدف اولیه نهاب، مدیریت امضای دیجیتال بود. به گفته او، سامانه نهاب، با حفظ تمام اطلاعات هویتی مشتریان، به بانک‌ها کمک می‌کند که به یک سیستم یکپارچه برای رتبه‌بندی مشتری دسترسی داشته باشد.

طباطبایی در مورد اقدامات صورت گرفته گفت که در فاز اول ۲۵۰ میلیون رکورد از اطلاعات مشتریان بانک‌ها دریافت شد که در فاز پالایش به ۵۰ میلیون مشتری تقلیل یافت. در اقدام بعدی که هنوز کامل نشده است، نهاب، ارتباطاتی با سازمان‌های بیرونی، مانند ثبت احوال، ثبت اسناد، فیدا و پست خواهد داشت. در ادامه راه، اطلاعات پایگاه داده نهاب پالایش شده و پس از یک فرایند رفت و برگشتی با سازمان‌های بیرونی، به مشتریان کد شهاب اختصاص خواهد یافت. آخرین اقدام ضروری که در حال انجام است، اضافه شدن سطح فعالیت مشتریان بانک‌ها به اطلاعات سامانه نهاب است.

در ادامه، خندان گفت بانک‌ها برای تخصیص منابع باید سه بعد وضعیت مالی بانک (ریسک نقدینگی)، شرایط اقتصاد کلان کشور (نرخ سود، فاز رونق و رکود اقتصادی و ...) و رتبه‌بندی مشتری (توان بازپرداخت تسهیلات) را درنظر بگیرند. سامانه نهاب به بانک‌ها کمک می‌کند که به یک سیستم یکپارچه جهت شناسایی تمام اطلاعات هویتی مشتریان برای رتبه‌بندی مشتریان دسترسی داشته باشند. او به نقل از دکتر سیف (رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران) گفت که در سال گذشته حدود ۳۰ میلیون حساب بانکی موجود است که اطلاعات آن‌ها، با وجود توسعه در زمینه بانکداری الکترونیک، ناقص است. او در ادامه اشاره نمود که با اینکه حدود ۴۰۰ میلیون حساب در شبکه بانکی وجود دارد، تنها اطلاعات ۲۵۰ میلیون حساب در سامانه نهاب توسط بانک‌ها ارائه شده است.

در بخش دوم پنل، موضوع ارزش افزوده پروژه نهاب مورد بحث قرار گرفت. در ادامه گفته شد که پس از تشکیل نهاب می‌توان بحث ذینفع واحد را بسیار متمرکزتر از قبل پیگیری نمود. بحث دیگر، تشکیل چندین مدل پروفایل، مانند پروفایل تجاری برای مشتریان بانک‌‌ها بر اساس ویژگی‌های آن‌ها است. یکی از حوزه‌های دیگر، پایداری، استمرار و دقیق بودن اطلاعات، حرکت از سمت پراکندگی داده‌ها به سمت تمرکز آن‌ها و روش پشتیبانی نهاب است. به کاهش مطالبات غیرجاری شبکه بانکی نیز به‌عنوان یکی از مزایای راه‌اندازی سامانه نهاب اشاره شد.

به گفته خندان، طی دو مصوبه از سوی شورای پول و اعتبار و ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی، بانک مرکزی موظف شد که یک سامانه یکپارچه برای احراز هویت مشتریان بانکی راه‌اندازی کند. بر این اساس، مدیر کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای در مرداد ماه سال جاری بانک‌ها را موظف به تعیین کد شهاب از ابتدای مهر ماه نمود. وی افزود این مسئله هنوز عملیاتی نشده که دلیل اصلی آن، عدم برقراری ارتباط برخط با سازمان‌های بیرونی است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود