امروز: پنج شنبه، 6 اردیبهشت 1403
11/14 1394

ایران و جهان - در حالی که بحث تحقیق و تفحص از بانک پاسارگاد هر چند ماه یکبار شنیده می شود مدیر عامل این بانک در تازه ترین واکنش های رسانه ای به انعقاد تفاهم نامه با بانک های ایتالیایی و افزایش سرمایه این بانک اشاره دارد .
تحقیق و تفحص از بانک پاسارگاد موجی است که هرچند ماه یک بار شنیده می شود . در روزهای گذشته یکی از نمایندگان مجلس نیز به خبرگزاری مهر اعلام کرده بود که با امضای 15 تن از نمایندگان دوباره تحقیق و تفحص از این بانک کلید خورده است که متاسفانه این خبر از روی خروجی این سایت حذف شد . اما بحث تحقیق و تفحص از این بانک که در آن خبر بدان پرداخته شده بود اذعان داشت که در فرصت باقی مانده مجلس قادر به تحقیق و تفحص از این بانک است .

ایران و جهان هم عنوان کرده بود که هرچند که در روزهای اخیر قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد در پی انعقاد قراردادهای خارجی برای بانک تحت مدیریت خود است اما از داخل خبر می رسد که نمایندگان مجلس تحقیق و تفحص از بانک پاسارگاد را به دلیل آنچه بنگاهداری، سرمایه‌گذاری در بازار مسکن دوبی و تشکیل شرکت‌های هرمی عنوان می شود کلید زده اند .
در خبر خبرگزاری مهر عطاالله حکیمی به متن کامل این تحقیق و تفحص اشاره داشت.
بر اساس بررسی‌های انجام گرفته و اسناد موجود، بانک پاسارگاد تخلفاتی را در حوزه ریالی و ارزی انجام داده و منابع بانک به جای بکارگیری در جهت توسعه و پیشرفت اقتصاد کشور و پرداخت تسهیلات به بخش‌های تولید و صنعت در اختیار شرکت‌های زیرمجموعه بانک قرار گرفته و عملاً بانک به بنگاه تبدیل شده است.

پنج مورد از رئوس تحقیق و تفحص 
۱ـ بررسی کلیه حساب‌های ارزی که منشأ داخلی و خارجی دارند مخصوصاً سوئیفت‌ها
۲ـ تشکیل شرکت‌های هرمی برای دور زدن بانک و استفاده از این شرکت‌ها برای افزایش سرمایه بانک
۳ـ تبدیل فعالیت بانکداری به بنگاهداری و اختصاص منابع بانک به شرکت‌ها
۴ـ سرمایه‌گذاری بانک پاسارگاد در بازار مسکن دوبی و امارات و انتقال سرمایه‌های بانک به امارات علیرغم مشکلات صنعت و تولید.
۵ـ مطالبات معوق شرکت‌های زیرمجموعه این بانک مرتباً استمهال می‌شود».
در همین زمینه ایران و جهان گفت و گویی را با قاضی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن که یکی از امضا کنندگان تحقیق و تفحص از این بانک بود داشت . وی اذعان دارد که هیات رئیسه در مقطع قبلی اجازه تحقیق و تفحص از این بانک را نداد. ما مصر بودیم برای تحقیق و تفحص اما در روز روشن هیات رئیسه اجازه تحقیق و تفحص را نداد .


اما واکنش های رسانه ای مدیرعامل بانک در روزهای اخیر به مباحث سفر ایتالیا و افزایش سرمایه اختصاص دارد .
مدیرعامل بانک پاسارگاد پیش از این گفته که ما از ایتالیا فعالیت خود را شروع کردیم و ایمیل‌های خوبی بین بانک‌پاسارگاد و طرف‌های ایتالیایی رد و بدل شده است.
 به گفته وی، نمایندگان بانک های فرانسوی ظرف روزهای آینده به تهران می‌آیند و نمایندگان ساچه ایتالیا هم در دو هفته آینده وارد کشور خواهند شد. البته بانک‌ها اقدامات خود را از قبل شروع کرده اند و مذاکرات بانک‌پاسارگاد در این سفر، تکمیلی بود و قبل از عملیاتی شدن برجام، با ساچه تفاهمنامه امضا کرده بود.

به گفته مدیرعامل بانک پاسارگاد، پروژه‌های بزرگی که نیازمند یک بانکداری قوی بین‌المللی است و همچنین بنگاه‌های کوچک، در اولویت این بانک است.
 قاسمی با بیان این نکته که هم اکنون امکان گشایش ال سی برای همه کشورها ولو از یک کشور ثالث وجود دارد، گفت: هم اکنون کارگزاران ما در خارج از کشور امکان گشایش ال سی برای تمام کشورها را دارند که این امر قطعا هزینه ورود کالا به کشور را به دلیل کاهش هزینه نقل و انتقالات 8 تا 10 درصد، کاهش خواهد داد.
وی اضافه کرد: در نتیجه این امر، ریسک فروشندگان نیز 15 تا 200 درصد کم خواهد شد بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که گشایش ال سی ها، باعث صرفه جویی 20 تا 30 درصدی در خرید برخی از کالاها خواهد شد.
مدیرعامل بانک پاسارگاد با بیان این نکته که این بانک با حدود 255 بانک، رابطه کارگزاری دارد، اظهار داشت: برقراری رابطه کارگزاری با 40 بانک دیگر هم در دستور کار قرار دارد.

این در حالی است که بررسی کلیه حساب‌های ارزی که منشأ داخلی و خارجی دارند مخصوصاً سوئیفت‌ها یکی از محورهای تحقیق و تفحص از این بانک بوده است .

این در حالی است که امیر آبادی فراهانی دیگر نماینده مجلس که پیش از این از امضا کنندگان بود اذعان دارد که تحقیق و تفحص از بانک پاسارگاد قطعا به عمر این مجلس نمی رسد و در دوره گذشته هیات رئیسه اجازه تحقیق و تفحص را نداد.

هرچند که این مجلس نتوانست تحقیق و تفحص از این بانک را به اتمام برساند اما باید دید که مجلس آینده همچنان مصر به تصمیم گیری در این زمینه خواهد بود ؟

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود