امروز: چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403
11/17 1394

ایران و جهان - مدیر عامل بانک مسکن از مطالبات 3 هزار میلیارد تومانی بانک در اثر تحریم ها خبرداد و اذعان کرد که این مطالبات ربطی به پرونده بابک زنجانی ندارد .
محمد هاشم بت شکن، مدیرعامل بانک مسکن در پاسخ به پرسش ایران و جهان در خصوص تفاوت کارکردهای بانک توسعه ای مسکن با بانک فعلی مسکن که پیش از این توسط وزیر راه عنوان شده بود عنوان کرد که در تبصره 18 قانون بودجه سال آینده به بحث اصلاح اساسنامه بانک مسکن اشاره شده که بر اساس آن کارکردهای توسعه ای برای بانک نیز تعریف شده است . به گفته وی در حوزه مسکن و ساختمان پوشش بانک به صورت اعم وجود خواهد داشت و در کنار این موارد بانک مسکن به طور مثال برای تامین مالی آزاد راه ها مشارکت خواهد کرد . بر این اساس بانک در نظر دارد که با مجوز شورای پول و اعتبار فاز دوم آزاد راه تهران پردیس را کلید بزند .

وی همچنین به ایجاد نهادهای اشاره کرد و افزود ایجاد دو موسسه اعتباری تخصصی با تاکید بر احیای آباد سازی سواحل عمان و و دیگری براس احیای بافت های فرسوده تهران از دیگر موارد در این زمینه هست . وی در تکمیل پاسخ خود به ایران و جهان اذعان دارد کخ ارائه انواع روش های جدید تامین مالی برای شهرک های جدید مانند پردیس با ایجاد صندوق های جدید از دیگر راهکارها در این زمینه است .

بت شکن اذعان دارد که تصویب اساسنامه جدید نیاز به مصوبه مجمع وتائید هیات وزیران دارد و پیش بینی می شود در سه ماهه ابتدای سال آینده سازوکار قانونی اخذ مصوبات به اجرا درآید .

مدیرعامل بانک مسکن در خصوص توضیحات بند ج تبصره اذعان دارد که بانک می تواند در رویکرد جدید توسعه ای ارائه خدمات جدید و روش های جدید در مدیریت دارایی ها را داشته باشد به طور مثال قراردادی با شهر جدید پردیس دارد که بانک به عنوان وکیل در زمینه احیای دارایی هابا انتشار صکوک و ایجاد صندوق زمین و مسکن دارایی این شهر را به دارایی های بازار پذیر تبدیل کند .

لازم به اشاره است در قانون بودجه آمده است بانک مسکن مجاز است با استحصال جریان نقدی و تسهیلات مالی ناشی از اموال غیر منقول دراختیار وزارت راه و شهر سازی از طریق راه اندازی انواع صندوق های پس انداز، زمین و ساختمان و اوراق بهادار و محصولات جدید بانکی به ارتقاء ظرفیت تسهیلات دهی خود در بخش مسکن اقدام کند.
همچنین به بانک مسکن اجازه داده می شود برای توسعه شهرهای جدید و عمراه و بهسازی شهری تا سقف 5 میلیارد دلار مستقلا و یا با مشارکت صندوق توسعه ملی نسبت به صدور انواع اوراق بهادار ارزی و ریالی با رعایت ضوابط بانک مرکزی اقدام می کند. ریسک نوسانات غیرمتعارف نرخ ارز از منابع یاشده در طرح های مشترک با صندوق توسط ملی صندوق مصون سازی خواهد شد.
دولت مجاز است سود سهام و مالیات متعلق به عملکرد سال 94 بانک مسکن را به عنوان افزایش سرمایه این بانک منظور کند.

بت شکن در بخش دیگری از سخنان خود به مطالبات معوق 8 هزار میلیارد تومانی بانک مسکن اشاره دارد که حدود 3 هزار میلیارد تومان آن در اثر گشایش ال سی و اعتبار پدید آمده است و اذعان می گیرد که این مطالبات مربوط به سال های 89 تا 92 است . وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در خصوص اینکه آیا این مطالبات ارزی با پرونده بابک زنجانی مرتبط است اذعان دارد که در این سال ها نوسان ارزی زیادی را شاهد بودیم و قیمت دلار افزایش داشت و بانک مرکزی نیز تحریم بود و پول رسانی محدودیت هایی را پیدا کرد و برخی ارتباطات بانک با کارگزاران خارجی در زمینه گشایش اعتبارات با محدودیت هایی مواجه شد و با رفع تحریم ها و اختصاص ارز بخشی از مشکل 3 هزار میلیارد تومان مطالبات ارزی برطرف خواهد شد و البته ذخایر کافی به این منظور در حساب ها لحاظ شده است .
وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص پرونده بابک زنجانی اذعان داشت که بانک سهام دار بانک اف ای ای بی است و 67 میلیون یورو پول بانک مسکن در این بانک نگه داری می شود و شکایت در این زمینه تنطیم شده است .وی در خصوص ادعای بابک زنجانی در خصوص واریز پول به حساب بانک مسکن اذعان دارد که این مسئله صحیح نیست و آن مورد یک حساب ریالی است که با حساب ارزی متفاوت است .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود