امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
11/19 1394

دکتر منصور علی رحیمی باغ ابریشمی - مشاور معاونت بانک وبیمه وزارت امور اقتصادی و دارائی - رفع تحریمهای بانکی و بازگشایی سوئیفت، فرصت مناسبی را برای برقراری مجدد روابط بانک های ایرانی با بانکهای خارجی فراهم نموده است. لیکن ساختار نامناسب ترازنامه برخی از بانکهای دولتی و غیردولتی باعث شده است تا علی رغم رفع موانع سیاسی برای اتصال بانک های ایرانی به بانک های خارجی ، مقررات و ضوابط بانکداری بین المللی و منطقه ای از جهت مقررات موسوم به بازل مانع از ورود این دسته از بانکها به بازارهای بین المللی شود.

عمده مشکل بانکها مربوط به ساختار مالی ، ترازنامه و کفایت سرمایه است که بخش قابل توجه این مشکلات نشاٴت گرفته از ورود بانکها به بنگاهداری و تملک سهام شرکت هاست. صرفنظر از اینکه بانکها از روی اراده و به لحاظ تصمیمات مدیریتی دست به تملک بنگاهها و شرکت های مختلف زده ویا اینکه بنگاهها را به صورت مابه ازای مطالبات خود تملک نموده اند . وجود بنگاهها در ترازنامه بانکها باعث عدم انطباق ساختار سرمایه با مقررات نظارتی(بازل) شده است و ضرورت دارد مسئولین بانکی خیلی سریع نسبت به تجدید ساختار مالی و ترازنامه خود و منطبق نمودن آن با مقررات نظارتی بین المللی اقدام نمایند.

شرایط فعلی اقتصاد کشور و فرصت های بوجود آمده در پساتحریم وضعیت ویژه و خاص را برای بازار پول و بازار سرمایه کشور به وجود آورده است که مدیریت نحوه خروج بانکها از بنگاهداری را می تواند به یک فرصت ارزشمند در بازمهندسی و تجدید ساختار بانکها و همچنین کمک به ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا در بازار تبدیل نماید .

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، شورای پول و اعتبار ، بانکهای دولتی و غیر دولتی و سازمان بورس و اوراق بهادار باید در خروج بانکها، از بنگاهداری موارد زیر را در نظر داشته باشند:
1-با توجه به شرایط حاکم بر عرضه و تقاضای بازار سرمایه در واگذاری سرمایه بورسی تسریع نمایند. وضعیت خوب و مثبت بازار سرمایه و رشد سریع اکثر نمادهای بازار و استقبال سرمایه گذاران باعث فروش سریع سهام به قیمت مناسب می شود . مضاف بر اینکه عرضه سهام در شرایط فعلی باعث پاسخگویی به بخش قابل توجهی از تقاضای بازار می شود و در نتیجه از ایجاد حباب احتمالی قیمت ها به علت فزولی تقاضا بر عرضه جلوگیری می کند.
2-بانکها از روشهای حساب آرایی ، تغییر طبقه بندی و انتقال صوری بنگاهها به هلدینگ های تابعه به جای عرضه و فروش آن پرهیز نمایند.زیرا عرضه و فروش سهام باعث ورود نقدینگی به بانکها می شود و علاوه بر اصلاح ساختار مالی آنها ، افزایش توان تسهیلات دهی را به دنبال خواهد داشت.
3-بانکها هم زمان با خروج از بنگاهداری، ساختار سرمایه خود را متناسب با بازل (2) اصلاح و با توجه به اینکه بانکهای بزرگ بین المللی ، بانکهای امریکایی و اروپایی در حال گذار از بازل(2) به بازل(3) می باشند. زیرساخت ها و بستر لازم را برای انطباق عملیات بانکی با مقررات بازل (3) را فراهم سازند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود