امروز: سه شنبه، 28 فروردین 1403
11/24 1394

ایران و جهان - «لـله گانی»،«رستگار» و «مقدم» که سکان بانک های بزرگ صادرات ،ملت و تجارت را در اختیار دارند در روزهای آینده سهام داران خود را شگفت زده می کنند .این در حالی است که عملکرد این غول ها وضعیت نماد بانکی ها را نیز متاثر می کند.

به گزارش ایران و جهان ، لغو سوئیفت رویدادی مهم است چراکه به رشد درآمدهای بانک ها و کاهش هزینه آنها کمک شایانی می کند. بنابراین بانک ها یکی از صنایع مهم بازار سرمایه در روزهای اخیر هستند. اما برخی کارشناسان اعتقاد دارند که اصلاح گروه به محرک های قوی تری نیاز دارد و با توجه به ادامه جریان نقدینگی در این گروه واصلاح ممکن است رشد دسته جمعی را شاهدباشیم. در روزهای اخیر با توجه به ورود سرمایه گذاران خارجی اقدامات مهمی در خصوص بروز رسانی وضعیت بانک ها با استانداردها صورت گرفته است که اصلاح نسبت کفایت سرمایه، افزایش توان تسهیلات دهی با مکانیزم هایی مانند واگذاری دارایی ها، کاهش سود پرداختی در مجامع و افزایش سرمایه دنبال می شود. این موارد در کنار سایر اقدامات اصلاحی مانند نزدیک شدن نرخ تورم و سود ،تک نرخی شدن ارز و سامان دهی موسسات مالی اقدامات مناسبی است که در راستای کیفیت این صنعت برداشته شده است .کارشناسان معتقدند اثرات تک نرخی شدن ارز بر روی تراز خصوصا بانک های بزرگ اثرات مثبتی دارد ومنجر به شناسایی سود از این محل خواهد شد .

بانک صادرات
بانک صادرات که برای عرضه و خروج از برخی شرکت های سرمایه پذیر در راستای بهبود نسبت های نقدینگی خود برای سال آینده است برنامه فروش توسعه نیشکر خوزستان را در دستور کاردارد.
بر این اساس سهم بانک صادرات از این شرکت حدود 40 درصد و از بهای تمام شده ای بالغ بر 1100 میلیارد تومان برخوردار است .بنابراین پیش بینی می شود که منابع حاصل ازاین فروش برای بانک سود غیر قابل تقسیمی برابر 30 تا 35 تومان داشته باشد که ممکن است در سال آینده صرف افزایش سرمایه شود.
اما در این میان آنچه مهم تلقی می شود تثبیت قیمت سهم بیش از 102 تومان خواهد بود و با اثرات لغو تحریم،فروش دارایی و رونق اقتصادی سودآوری را افزایش و به رشد قیمت سهم منجر خواهد شد.بنابراین این هفته هفته ای مثبت و پرمعامله است.

بانک تجارت 
واگذاری برخی دارایی ها در دستور کار این بانک نیز قرار دارد شرکت هایی مانند سرمایه گذاری ملی و 5 شرکت دیگر ظاهرا در لیست واگذاری ها قرار دارند. با چنین واگذاری مهمی بیش از 150 ریال به ازای هر سهم به سود بانک تجارت است و بالغ بر8500 میلیارد ریال نقدینگی به بانک تزریق می شود.شناسایی سود 6000 میلیاردریالی از محل درآمدهای ارزی از نکات ارزشمند دیگر در این بانک است . استقبال از این سهم در روزهای اخیر در قالب حجم و معاملات انتظار برای اهداف قیمیتی بالاتر را افزایش داده است .

بانک ملت 
این بانک که برای سال آینده از یک سو با کاهش نرخ سود بانکی از لحاظ نسبت های درآمدی سهم بانک از درآمدهای مشاع بهبود خواهد یافت و از سوی دیگر در بخش درآمدهای غیرمشاع کسب سود از محل نتیجه مبادلات ارزی و ارائه خدمات و افزایش کارمزد می تواند کیفیت سود آوری خودرا ارتقا بخشد ارزش سهم را 300 تومان اعلام می شود و برنامه افزایش سرمایه 25 درصدی از محل سود انباشته سبب شده که کارشناسان در شرایط فعلی توصیه های خرید داشته باشند چراکه اعلام این موضوع در روند قیمت سهم تاثیر بسزایی دارد .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود