امروز: سه شنبه، 28 فروردین 1403
11/25 1394

ایران و جهان - بیمه البرز در حالی به عنوان یکی از شرکت های خصوصی فردا به مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده  به منظور انتخاب اعضای هیئت‌مدیره می رود که سال هاست نمایندگان دولت در صندلی مدیریتش جا خوش نشسته اند.

بیمه البرز در اطلاعیه ای سهام داران خود را برای برگزاری مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده به منظور انتخاب اعضای هیئت‌مدیره در روز دوشنبه دعوت کرده است. اما اعضای هیات مدیره فعلی این شرکت را محمد رضا تقوایی به عنوان رییس هیات مدیره به نمایندگی از گروه مالی ملت ،سید رسول تاجدار به عنوان مدیر عامل و نایب رییس هیات مدیره به نمایندگی از وزارت امور اقتصادی و دارایی ،ایران دخت عطاریان به نمایندگی از سرمایه گذاری صبا تامین و رضا کاظمی تکلیمی به نمایندگی از صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و سید کمال سید علی به نمایندگی از مدیریت سرمایه گذاری ملی ایران تشکیل می دهند. این در حالی است که در شرایط فعلی سه پنجم هیات مدیره این شرکت موظف نیستند و این یکی از مواردی است که آیین نامه ۴۰ به آن تاکید کرده است.

هرچند که بیمه البرز به استناد تصویب نامه هیات وزیران از شهریور ۱۳۸۶ مشمول واگذاری بود و در قرارداد منعقده با سازمان خصوصی سازی در مرداد ۱۳۸۷ معادل ۲۰ درصد سهامش بابت رد دیون دولتی به سازمان تامین اجتماعی . تامین اجتماعی نیروهای مسلح ، صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق ذخیره فرهنگیان واگذار شد و درصدی باقی مانده سهام نیز به سایر اشخاص واگذار شده و معادل ۱۷.۸۹ درصد آن متعلق به دولت است اما نگاهی به ترکیب هیات مدیره نشان می دهد که مدیریت این شرکت همچنان در ید و اختیار دولت است و از سال ۱۳۸۷ تاکنون تغییری در روند این چنینی انتصابات ایجاد نشده است و ماموران دولتی مدیریت به اصطلاح خصوصی شده این شرکت را در اختیار دارند. لازم به اشاره است که این موضوع در خصوص سایر شرکتهای واگذار شده نیز صدق می کند و عملا این شرکت های بزرگ به همراه بیمه ایران نبض بازار بیمه ای کشور را برعهده دارندو بعضا در برخی از این شرکت ها افرادی سکان هدایت را برعهده گرفته اند که تا پیش از این یا با مدیریت در صنعت بیمه آشنا نبوده اند و یا مدیر میانی شرکت های کوچک خصوصی بودند! مدیر عامل فعلی این شرکت نیز مامور از یک شرکت دولتی است.


در ماه های اخیر آیین نامه ۹۰ که به عنوان یکی از کلیدی ترین آیین نامه های صنعت بیمه شناخته می شود و نیامده خود نیز با تغییراتی همراه است در خصوص انتصاب اعضای کلیدی صنعت بیمه و اعضای هیات مدیره موازینی را اعلام کرده است. موازینی که حال باید هیات مدیره جدید بیمه البرز نیز خود را با آن تطبیق دهند . بنابراین با این انتخابات باید دید که دولت اجازه می دهد که صندلی مدیریت به سایر سهام داران سپرده شود یا همچنان قرار است نمایندگان دولت با لابی و رایزنی داعیه خصوصی سازی داشته باشند؟

علی ایحال قرار است که باقی مانده سهام دولت در این شرکت ها واگذار شود و باید منتظر ماند و دید آیا دولت حاضر به دل کندن و واگذاری خواهد بود یا خیر؟
آیا مقصود از خصوصی سازی وضعیت فعلی بوده است ؟ چه زمانی قرار است تفکر خصوصی در این صنعت حاکم شود ؟ آیا با انتصابات دولتی می توان داعیه خصوصی سازی داشت؟

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود