امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
04/23 1401

گروه بازارپول- بر اساس گزارش سالانه مجمع جهانی اقتصاد درباره شکاف جنسیتی در سراسر جهان که روز چهارشنبه منتشر شد «با امن سرعتی که اکنون پیش می‌رویم، ۱۳۲ سال دیگر طول خواهد کشید تا برابری بین زنان و مردان محقق شود.»


بیانیه این مجمع با اتکا به نتایج تحقیقی منتشر شده که وضعیت برابری جنسی جهانی را در بخش‌های اقتصادی، سیاسی، آموزشی و سلامت بررسی کرده است و تاکید دارد که اگرچه وضعیت شکاف جنسیتی در سراسر جهان از سال ۲۰۰۶ میلادی (اولین سالی که تهیه چنین گزارش‌هایی از سوی مجمع آغاز شد) تا کنون یک بهبود ۳.۸ درصدی را نشان می‌دهد، اما اگر پیشرفت به سوی برابری جنسیتی با همان سرعتی که بین سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۲۲ میلادی دیده شده ادامه یابد، پیش‌بینی می‌شود که این شکاف سرانجام ۱۳۲ سال دیگر از بین برود.

به گفته سعدیه زاهدی، مدیر مجمع جهانی اقتصاد، علاوه بر همه‌گیری ویروس کرونا و شوک‌های اقتصادی ناشی از آن، بحران تغییرات آب و هوایی نیز بر این شکاف جنسیتی تاثیر منفی قابل توجهی داشته‌ است.

این اقتصاددان پاکستانی همچنین اعلام کرد: «اگرچه بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ میلادی پیشرفت‌هایی در این موضوع حاصل شده، اما اگر کل ۱۶ سال گذشته را در نظر بگیریم و به آنچه از زمان شروع همه‌گیری روی داده نگاه کنیم، کاملا واضح است که یک پسرفت واقعی در موضوع برابری میان زنان و مردان روی داده است.... آمارها همچنین نشان دهنده یک بهبود جزئی در سال گذشته در هدف دستیابی به برابری جنسیتی است، اما این میزان بهبود برای جبران ۳۶ سال شکاف اقتصادی که میان دو جنس بوجود آمده کافی نیست. بنابراین هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد.»

وضعیت برابری میان زنان و مردان در سال ۲۰۲۲ میلادی

بر اساس تحقیقاتی که به ابتکار مجمع جهانی اقتصاد در موضوع نابرابری جهانی میان زنان و مردان انجام شده، در سال گذشته میلادی ایسلند (مانند سال قبل از آن) برابرترین کشور جهان در این موضوع بوده و پس از آن نیز به ترتیب کشورهای فنلاند، نروژ، نیوزیلند و سوئد قرار داشته‌اند.

کشورهای آلمان و سوئیس در بین ۱۴۶ کشور، به ترتیب رتبه‌های دهم و سیزدهم را داشتند و ایران نیز در این جدول در رتبه ۱۴۳ جای گرفته است.

۳ کشور پایانی جدول پس از ایران عبارتند از کنگو، پاکستان و افغانستان.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود