امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
12/19 1394

گروه بازار پول - مدیرعامل بانک ملی به روند کاهش نرخ سود در سال آینده اشاره دارد و اذعان می کند که نرخ سود در سال 95 به 16درصد خواهد رسید .

به گزارش پایگاه خبری رازپول(ایران و جهان)عبدالناصر همتی مدیر عامل بانک ملی ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در خصوص آخرین وضعیت «آرین بانک» اظهار داشت که روز گذشته مجمع این بانک برگزار شد و تصمیمات مطلوبی برای گسترش فعالیت های این بانک در فضای پسا برجام اتخاذ شد . وی با بیان اینکه 50درصد سهام آرین بانک متعلق به بانک ملی و 50 درصد متعلق به صادرات است و این بانک در کابل استقرار دارد و دارای شعبه ای در شهر هرات است افزود که سوئیفت این بانک از هفته آینده برقرار خواهدشد .
وی در خصوص فیوچر بانک که دو سوم دارایی هایش نیز متعلق به بانک ملی است نیز اذعان داشت که بانک مرکزی بحرین به دلیل مسایل سیاسی طی نامه ای هیات مدیره این بانک را خلع ید کرده است در حالی که این بانک مرتکب هیچ گونه تخلفی نشده است .وی با بیان اینکه این بانک در جریان فعالیتش 1.5 میلیارد دلار دارایی داشت عنوان کرد که بر این اساس شکایتی تنظیم شده است و در هفته آینده نیز جلسه ای با سهام داران خواهیم داشت. وی از نحوه دریافت تسهیلات اعطایی این بانک ابراز نگرانی کرد و افزود که این بانک به موقعیت خوبی رسیده بود اما متاسفانه به دلایل سیاسی در شرایط فعلی از فعالیت باز مانده است .
همتی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما در خصوص دریافت رتبه اعتباری نیز اذعان داشت که در حال اصلاح ساختار بانک هستیم تا بتوانیم رتبه اعتباری مطلوبی را دریافت کنیم .
مدیرعامل بانک ملی درباره سوئیفت نیز گفت: هیچ مشکلی در خصوص سوئیفت نداریم و پیام رسان آن باز شده است؛ اما باید در نظر داشت که بازگشایی اینگونه نیست که جریان پول در کشور راه بیفتد زیرا گشایش ال.سی به ضمانت نیاز دارد.

همتی در در خصوص تعداد ال.سی های باز شده توسط بانک ملی نیز گفت: از یک ماه گذشته تاکنون (سه هفته) 660 مورد ال.سی در بانک ملی بازگشایی شده که البته رقم های آن از 20 هزار تا 50 هزار بوده است ضمن اینکه با 40 بانک روابط کارگزاری برقرار کرده ایم.

رئیس شورای هماهنگی بانک های دولتی با یادآوری اظهارات قبلی خود مبنی بر خشکسالی مالی در سال 94 گفت: همگان این خشکسالی مالی را احساس کرده اند اما با تدبیر نظام و دولت، امسال پایان یافت.
وی ادامه داد: بانک ملی به عنوان بانک مادر در تلاش است انضباط جدی داشته باشد و به پیشبرد اقتصاد و حل مشکلات کمک کند.
وی به بندهای 19 و 20 بودجه اشاره کرد که در جلسه روز گذشته کمیسیون تلفیق مورد موافقت قرار نگرفت و این بندها مربوط به افزایش سرمایه بانک ها و پرداخت بدهی های دولت بود . وی اذعان کرد که افزایش سرمایه بانک های دولتی در شرایط فعلی حیاتی است و برای حضور در عرصه های بین المللی باید سرمایه های فعلی تقویت شود . همتی در ادامه اذعان کرد که دولت به بانک ملی 20 هزار میلیارد تومان بدهی دارد و درخواست داریم که دولت در این خصوص فکری به حال بانک ها کند.به گفته همتی بانک ملی در حال حاضر به 10 هزار میلیارد تومان برای افزایش سرمایه نیاز دارد و از دولت به عنوان سهام دار خواستار حمایت جدی در این زمینه است .
مدیرعامل بانک ملی در خصوص معوقات بانک نیز اذعان داشت که میزان معوقات این بانک به 8.2درصد رسیده است . همچنین بانک در یازده ماهه امسال 435 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده است و به یک میلیون و 650 هزار تسهیلات گیرنده وام پرداخت کرده است .


مدیرعامل بانک ملی و رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها گفت: تلاش سیستم بانکی این است که نرخ سود سپرده بانکی اوایل سال آینده به ۱۶ درصد کاهش یابد.

عبدالناصر همتی گفت: تلاش سیستم بانکی این است که نرخ سود سپرده بانکی اوایل سال آینده به 16 درصد کاهش یابد.

نرخ سود سپرده بانکی اخیراً به 18 درصد کاهش یافته است.

همتی در ادامه با بیان اینکه قبلاً گفته بودم سال 94 سال خشکسالی مالی است، گفت: ولی خیلی‌ها اعتراض کردند که چرا من این صحبت را مطرح کردم اما یواش یواش همه متوجه دشند که امسال سال خشکسالی مالی است و همه این را احساس کردند، بخصوص آنهایی که تشنه منابع مالی هستند.

وی با بیان اینکه بانک ملی گرفتاری‌های زیادی داشته و سال‌های بدی را در اوایل دهه 90 گذرانده، گفت: اما هم اکنون در حال احیای تدریجی بانک هستیم و امیدواریم جایگاه بانک قوی‌تر شود.

مدیرعامل بانک ملی با اشاره به اینکه نمی‌توانم بگویم در دو و نیم سال گذشته در بانک ملی چقدر سختی کشیدم، افزود: خیلی امیدوارم سال 95 سال خوبی برای اقتصاد کشور و بانک ملی باشد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود