امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
01/24 1401

گروه بازارپول - معاون ارزی اسبق بانک مرکزی با بیان اینکه اسامی اعلام‌شده از بدهکاران بانکی، هنوز در مورد اعداد و ارقام درشت بدهی بانکی نیست، تصریح کرد: گام نخست اعلام اسامی بدهکاران بانکی تهدیدی برای آن دسته از بدهکارانی است که بدهی‌های کلان دارند و هنوز اسامی آن‌ها اعلام نشده است تا تسویه کنند. 

سیدکمال سیدعلی، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در گفتگو با نبض بازار درباره اعلام اسامی بدهکاران کلان بانکی توسط بانک‌ها، تصریح کرد: این اقدام با هدف شفافیت در دستور کار قرار گرفته است، اما باید به این موضوع توجه شود که مسیری که این اقدام در پیش می‌گیرد به کجا منجر می‌شود.


بدهکاران بانکی تقسیم‌بندی شوند


وی با تاکید براینکه مشتریان سیستم بانکی که بدهی آن‌ها معوق و مشکوک‌الوصول شده است، باید تقسیم‌بندی شوند، اظهار کرد: رئیس جمهوری اظهاراتی دارد و شعار‌هایی مطرح می‌کند مبنی براینکه تنها به دلیل بدهی بانکی نباید واحد‌های تولیدی تعطیل شوند و به نوعی در تناقض با این اقدام بانکی است.


تفکیک بدهکارانی که امکان بازپرداخت بدهی خود را دارند


سیدعلی تصریح کرد: اگر برای بانک مسلم شود که این بدهی‌ها وصول نمی‌شود باید برای تعیین‌تکلیف به مراجع قضایی ارجاع داده شوند. اما اگر کارخانجات فعال بوده و امکان وصول بدهی وجود دارد باید این شرکت‌ها و کارخانجات را از مابقی بدهکاران جدا کرد.


تاثیرات منفی سهام شرکت‌هایی که نام آن‌ها در لیست بدهکاران است


معاون اسبق ارزی بانک مرکزی اظهار کرد: طبیعی است اعلام دقیق و معین‌کردن بدهی آن دسته از بدهکاران بانکی که بدهی آن‌ها به هیچ عنوان قابل وصول نیست بر نرخ سهام آن‌ها در بورس تاثیرات منفی به دنبال خواهد داشت و سهامداران نیز آسیب خواهند دید. سهامداران خرد این دسته از شرکت‌ها خیلی سریع دست به کار شده و سهام خود را می‌فروشند که فشار بیشتری را روی هیات مدیره و بازپرداخت بدهی خواهد داشت.


وی خاطرنشان کرد: بحث برخورد و اعلام اسامی بدهکاران نیازمند ظرافت و دقت عمل بیشتری است. البته این شفافیت باید در مورد بدهکاران مالیاتی، بدهکاران گمرکی، واردکنندگان، تعهدات صادرکنندگان و مجموعه‌ای از این بدهکاران باشد. هیچ نهادی به غیر از بانک‌ها نمی‌تواند در مورد بدهکاران بانکی تعیین تکلیف کند و به نظر می‌رسد بانک مرکزی و وزارت اقتصاد باید ضرب‌الاجلی را برای این افراد معین کنند تا وصول مطالبات انجام شود و متعاقب این مدت زمانی معین اگر تمرد کرده و یا امکان بازپرداخت نداشتند این اسامی اعلام شود.


سیدعلی با بیان اینکه این اسامی اعلام‌شده هنوز در مورد اعداد و ارقام درشت بدهی بانکی نیست، تصریح کرد: گام نخست اعلام اسامی بدهکاران بانکی تهدیدی برای آن دسته از بدهکارانی است که بدهی‌های کلان دارند و هنوز اسامی آن‌ها اعلام نشده است تا تسویه کنند.


نام ابربدهکارانی که بیش از ۳ هزار میلیارد بدهی بانکی دارند، اعلام نشده است


وی ادامه داد: اعلام اسامی بدهکاران بانکی باید از ابربدهکاران آغاز می‌شد، ابربدهکارانی که قصد بازپرداخت بدهی خود را ندارند. اکنون بدهکارانی وجود دارند که بیش از ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی دارند.


معاون اسبق ارزی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: البته این اعلام این مطالبه را نیز به وجود می‌آورد که چرا به افراد و اشخاص دیگر وام پرداخت نمی‌شود و این میزان مطالبه معوق‌شده ضربه‌ای برای سیستم بانکی است.
سیدعلی ادامه داد: در برخی از کشور‌ها تعامل بانک با مشتری موضوعی محرمانه است که میان بانک، مشتری و دادگاهی که به آن رسیدگی می‌کند، خواهد بود و اعلام این موضوع اگر پیگیری‌های درست صورت نگیرد و منجر به وصول نشود، نتیجه‌ای برای بانک، اقتصاد کشورو مردم به همراه نخواهد داشت.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود