امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
11/18 1400

مریم کائید  - وضعیت سهام دار عمده در حوزه مدیریت تغییر کرده است و حالا بانک مرکزی نیز ذره بین نظارتی خود را بر این بانک دقیق تر کرده، تا در مورد عملیات در بخش نظام های پرداخت بررسی های عمیق تری صورت گیرد.


اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی اخیرا گزارشی را در خصوص روند عملیات بانک ها در حوزه کارت منتشر کرده است و در این گزارش آمده است که  2 بانک دارای عملکرد نامطلوب در حوزه فرآیند افزایشی تولید محصولات کارتی غیر استاندارد بوده اند.


بانک مرکزی در نامه ای به بانک ها که رونوشت آن به معاون فناوری های نوین ارسال شده اذعان کرده که 30 بانک کشور دارای عملکرد مطلوب بوده و عملیات آنها با استاندارد کد محصولات کارتی مطابق است. در ادامه تصریح شده که عملکرد یک بانک در حال اصلاح است  و این بانک در حال کاهش تولید محصولات کارتی غیر استاندارد فعالیت دارد.

همچنین 2 بانک نیز دارای عملکرد نامطلوب هستند که ظاهرا این بانک ها دارای فرآیند افزایشی در تولید محصولات کارتی غیر استاندارد هستند.


بانک مرکزی اذعان دارد که بر اساس عملکرد ماه های آتی در صورتی که روند آمار تعداد تراکنش های غیر استاندارد آن بانک دارای فرآیند افزایشی باشد و یا همچنان نسبت به استفاده از کد محصولات رزرو اقدام کنند، کارمزد بستانکاری سند یک روز کاری شتاب در ماه اول، دوم، سوم، چهارم و پنجم تخلف به ترتیب 20، 40، 60 و 100 درصد وجوه مربور تا رفع مشکل مطروحه نزد این بانک مسدود می شود.


اما در پایان این نامه تنها به مسدود سازی کارمزدهای یک بانک اشاره شده است. بانکی که به تازگی در حوزه سهام دار عمده خود نیز با تغییر مدیریت رو به رو بوده است.

در رونوشت این نامه که به مدیر اداره معاملات ریالی ارسال شده آمده است که با عنایت به افزایش تراکنش های محصولات کارتی غیر استاندارد بانک پارسیان نسبت به مسدودی 20 درصد وجوه کارمزد شتاب این بانک اقدام لازم به عمل آید.


هر چند که هنوز اطلاعاتی برای سهام داران در این خصوص منتشر نشده است و حجم منابع مسدود شده از سوی بانک مرکزی مشخص نیست، اما به نظر می رسد که پیامد عملکردهای مدیریتی احتمالا در بهترین شرایط هزینه های فرصت را به بانک تحمیل خواهد کرد.


این موارد در حالی است اخیرا شاپرک نیز گزارش هایی را از روند فعالیت شرکت های پی اس پی منتشر کرده است. این گزارش نیز دارای نکات قابل توجهی در خصوص جابه جایی سهم بازار برخی شرکت های پی اس پی بوده است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود