امروز: سه شنبه، 29 اسفند 1402
11/6 1400

گروه بازارپول - در راستای رعایت تبصره ۶ ماده ۴ دستورالعمل حاکمیت شرکتی، هیچ‌یک از اعضای هیأت‌مدیره نباید به‌صورت مستقیم یا به نمایندگی از شخص حقوقی همزمان در بیش از ۳ شرکت به عنوان عضو غیرموظف هیأت مدیره انتخاب شوند.


رئیس اداره نظارت بر حسابرسان معتمد و گزارشگری مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در (سنا) اظهار کرد: پایش اجرای دقیق دستورالعمل حاکمیت شرکتی یکی از اقدامات قابل توجه سازمان بورس و اوراق بهادار در سال جاری بوده است.


مصطفی علوی با اشاره به نامه اخیر مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس تصریح کرد: هیأت‌مدیره‌ شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس نباید به صورت مستقیم یا به نمایندگی از شخص حقوقی همزمان در بیش از ۳ شرکت به عنوان عضو غیرموظف هیأت‌مدیره انتخاب شوند. همچنین اعضای هیأت‌مدیره شرکت‌ها موظف هستند اقرارنامه‌ای در خصوص رعایت موضوع یادشده براساس تبصره ۶ ماده ۴ دستورالعمل حاکمیت شرکتی به کمیته انتصابات شرکت ارائه دهند.


او با اشاره به استعلام صورت گرفته در این مورد عنوان کرد: با توجه به آنکه در قسمت تعاریف (ماده ۱) دستورالعمل حاکمیت شرکتی، تعریفی از واژه «شرکت» ارائه نشده و قیدی نیز از نظر نوع شرکت در تبصره یادشده، عنوان نشده است، بنابراین در صورتی که شخص، عضو هیأت‌مدیره یکی از شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران باشد، مجاز به تصدی در بیش از ۳ شرکت (اعم از پذیرفته شده یا غیر آن) به عنوان عضو غیرموظف هیأت‌مدیره نیست.


رئیس اداره نظارت بر حسابرسان معتمد سازمان بورس ادامه داد: چنانچه فرد یادشده، عضو غیرموظف باشد در نهایت می‌تواند در ۲ شرکت دیگر به عنوان غیرموظف انتخاب شود. با این وجود، در صورتی که عضو هیأت‌مدیره موظف باشد، می‌تواند در ۳ شرکت دیگر به عنوان عضو غیرموظف انتخاب شود.

این مقام مسئول در سازمان بورس خاطرنشان کرد: حسابرسان شرکت‌ها موظف هستند موارد عدم‌رعایت دستورالعمل حاکمیت شرکتی را در گزارش‌‎های خود درج کنند تا در صورت لزوم برخورد قانونی صورت پذیرد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود