امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
09/30 1400

بازار پول- بانک مرکزی «دستورالعمل ارائه خدمات تأمین مالی زنجیره تأمین توسط مؤسسات اعتباری» را به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، به منظور افزایش کارایی و شفافیت تأمین مالی سرمایه‌ درگردش بنگاه‌های تولیدی، اصلاح و ارتقای سیاست‌های اعتباری، بهبود شاخص‌های سلامت بانکی و افزایش پایداری ترازنامه بانک‌‌ها و همچنین با هدف تسریع و تسهیل فرایند‌های تأمین مالی بنگاه‌های تولیدی و کمک به رشد اقتصادی پایدار از طریق شیوه‌های غیرتورمی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، توسعه و ترویج شیوه‌های تامین مالی زنجیره‌ای را در دستور کار قرار داده است. در این زمینه «دستورالعمل ارائه خدمات تأمین مالی زنجیره تأمین توسط مؤسسات اعتباری» با همفکری ذینفعان، ‌صاحبنظران و کارشناسان، تهیه و به تصویب کمیسیون اعتباری و تأیید هیات عامل بانک مرکزی رسیده است.

تأمین مالی زنجیره‌ای،‌ مجموعه‌ای از شیوه‌ها و عملیات تامین مالی از قبیل تنزیل اسناد دریافتنی، خرید دین، عاملیت، عاملیت معکوس، پرداخت تسهیلات و اوراق بهادار‌سازی اسناد دریافتنی است که در چارچوب روش‌های زنجیره‌ای، منجر به بهبود مدیریت سرمایه‌در گردش بنگاه‌های تولیدی می‌شود. در این روش،‌ به جای شیوه سنتی دریافت تسهیلات مستقیم توسط بنگاه‌های اقتصادی، فرایند تأمین مالی بنگاه‌ها به صورت پیوسته و در طول زنجیره‌های تأمین و مبتنی بر جریان واقعی کالا و خدمت صورت می‌گیرد.

در تأمین مالی زنجیره‌ای، امکان بکارگیری انواع شیوه‌های تعهدی برای تأمین مالی بنگاه‌ها وجود دارد که منجر به کاهش نیاز بنگاه‌ها به تسهیلات جدید خواهد شد.

با پیاده‌سازی تأمین مالی زنجیره‌ای، شفافیت و کارایی فرایند تأمین مالی افزایش یافته و هزینه تمام‌شده محصول کاهش می‌یابد و ضمن تسهیل و تسریع تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی به پایداری و بهبود ترازنامه بانک‌ها نیز کمک می‌کند.

لازم به ذکر است که نقش بانک مرکزی در توسعه تأمین مالی زنجیره‌ای، نقش سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری در چارچوب مأموریت‌های اصلی است و اجرای شیوه‌های مختلف تأمین مالی زنجیره‌ای بر عهده شبکه بانکی خواهد بود.  

تاکنون بخشی از مقدمات پیاده‌سازی تأمین مالی زنجیره‌ای با همکاری شبکه بانکی و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط فراهم شده و با ابلاغ دستورالعمل وشیوه‌‌نامه‌های اجرایی، اجرای آزمایشی طرح از طریق برخی بانک‌های منتخب و در زنجیره‌های محدود آغاز خواهد شد. در این زمینه، شیوه‌نامه اجرایی استفاده از برات الکترونیکی در تامین مالی زنجیره‌ای نیز به عنوان یکی از ابزارهای مورد استفاده در این شیوه، تصویب و به بانک‌ها ابلاغ شده است.

لازم به ذکر است، به تدریج با تکمیل زیرساخت‌ها و دریافت بازخورد از روند اجرای طرح، دامنه شمول آن به سایر رشته‌فعالیت‌ها و سایر بانک‌ها گسترش خواهد یافت.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود