امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
09/7 1396



گروه بازار پول - در جریان سفر هیئت بانکی به مناطق زلزله زده به دستور ولی اله سیف، کمیته ای به ریاست معاون نظارتی بانک مرکزی و با حضور رییس شورای هماهنگی بانک های دولتی و رییس کانون بانک های خصوصی برای پیگیری و عملیاتی شدن تصمیمات نظام بانکی تشکیل می شود. این کمیته وظیفه نظارت بر تخصیص بهینه منابع بانکی در مناطق زلزله زده را برعهده دارد تا براساس اولویت بندی نیازها، منابع به صورت بهینه تخصیص داده شود.

به گزارش رازپول، ولی اله سیف که به همراه هیات بانکی، امروز به مناطق زلزله زده غرب کشور سفر کرده است، در جلسه با مقامات استانی تاکید کرد: اگرچه در لحظات ابتدایی وقوع حادثه، شوک بزرگی به منطقه و کشور وارد شد لیکن در همان نخسین ساعات شاهد کمک و همیاری همه هموطنان با مشارکت و عزمی مثال زدنی در کنار تصمیمات و اقدامات دستگاه های دولتی بودیم و خوشبختانه امروز شاهد این هستیم که با اتحاد و مشارکت مردم و دولت، مشکلات این مناطق به مرور رفع می شود. ضمن آنکه نظام بانکی نیز تمام تلاش خود را برای جبران خسارت های وارده به مناطق زلزله زده در غرب کشور به کار خواهد بست و امیدواریم بتوانیم تا حدی از آلام مردم بکاهیم.


وی در بخش دیگری از سخنان خود به کمک های خودجوش همکاران نظام بانکی پرداخت و گفت: علاوه بر تصمیمات رسمی نظام بانکی برای حمایت از آسیب دیدگان زلزله، همکاران بانک مرکزی و بانک ها و موسسات اعتباری در اقدامی خداپسندانه  که شایسته تقدیر و تشکر است، به جمع آوری کمک های نقدی و غیرنقدی اقدام کردند.

وی افزود: این صمیمیت و همیاری هموطنان در حادثه زلزله غرب کشور، بارها در در شرایط مختلف به صورت یکپارچه دیده شده است و خوشبختانه حضور مردم در کنار اخذ تصمیمات فوری و صحیح مسئولان جلوه ای از نوع‌دوستی ایرانیان در جهان را به نمایش گذاشت.


رییس شورای پول و اعتبار با اشاره به تصمیمات نظام بانکی در نخستین ساعات پس از حادثه زلزله تصریح کرد: بانک ها، وام‌های پرداخت شده در این مناطق را برای دو سال، بدون بهره و سود و هزینه امهال کردند و برای وام گیرندگان فرصت دوساله درنظر گرفتند. علاوه بر این با پیشنهاد همکاران، برای هر واحد مسکونی آسیب دیده، ده میلیون تومان وام قرض الحسنه پرداخت می شود.


سیف، با اشاره به مصوبه هیات دولت برای اعطای مبلغ ٧ هزار و ٦٧٥ ميليارد ريال تسهیلات به مناطق زلزله زده توسط نظام بانكی خاطرنشان کرد: با تشکیل اولین جلسه هیات دولت پس از این حادثه، تکالیفی از سوی هیأت محترم وزیران برای نظام بانکی تعیین شد که براساس آن، بازسازی اماکن مسکونی روستایی به تعداد ۱۱ هزار واحد و با سقف تسهیلات برای هر فقره ۲۵۰ میلیون ریال با دوره بازپرداخت پانزده ساله، بازسازی ۴۵۰۰ واحد اماکن مسکونی شهری تا سقف هر فقره ۳۵۰ میلیون ریال با دوره بازپرداخت پانزده ساله، تعمیر ۱۵ هزار واحد از اماکن مسکونی شهری و روستایی و تجاری تا سقف تسهیلات ۱۲۰ میلیون ریال برای هر فقره و با سود و کارمزد پنج درصد و بازپرداخت هفت ساله و نیز تأمین ۱۵ هزار و ۵۰۰ فقره تسهیلات قرض الحسنه تا سقف ۱۰۰ میلیون ریال برای تأمین هزینه لوازم خانگی و سایر هزینه های ضروری با دوره بازپرداخت پنج ساله برعهده شبکه بانکی گذاشته شد.


رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه، تلاش دولت و نظام بانکی برای تسهیل و تسریع در بازسازی هاست، گفت: سازمان برنامه و بودجه نیز بیش از  ٢ هزار و ٨٠٠ ميليارد ریال کمک بلاعوض برای بازسازی مناطق مسكونی و شهری و تعميرات خدماتی درنظر گرفته است که در اختیار مردم این مناطق قرار خواهد گرفت. امیدواریم با پرداخت این مبالغ و تسهیلات شبکه بانکی، به زودی شرایط زندگی مردم آسیب دیده به حالت عادی بازگردد. 


سیف ضمن بیان این نکته که تمرکز نظام بانکی باید به بحث اشتغال باشد، خاطرنشان کرد: موضوع تامین مالی سرمایه در گردش بنگاه های کوچک و متوسط تجربه موفقی بود که می تواند در این مناطق نیز مورد استفاده قرار گیرد. بر این اساس، اقدام نظام بانکی در این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد و امیدواریم اقتصاد کشور را در مسیر حرکت به سمت توسعه قرار دهد.


رییس شورای پول و اعتبار، برنامه نظام بانکی برای سال جاری را اعطای تسهیلات ۲۰ هزار میلیارد تومانی برای تامین سرمایه در گردش بنگاه های کوچک و تسهیلات متوسط و ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای نوسازی واحد‌های تولیدی عنوان کرد و افزود:  ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات نیز به موضوع اشتغال اختصاص پیدا کرده است. مجموع ارقام درنظر گرفته شده بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان است که در کنار روند عادی اعطای تسهیلات بانکی به بخش های اقتصادی به صورت ویژه به موضوع اشتغال و تولید اختصاص می یابد.


رییس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بايد تلاش كنيم مسأله «اشتغال» را در استان كرمانشاه حل كنيم، تمركز دولت بر اين موضوع، حلّال بسياری از مشكلات خواهد بود و نظام بانكی برای انجام این مهم آمادگی خدمت دارد.

در این جلسه، تامین مالی برای ساخت مسکن، کمک به ساخت مراکز بهداشتی و بیمارستان ، ساخت و بازسازی مدارس و اعطای تسهیلات اشتغال زایی برای مناطق زلزله زده از مهمترین محورهای گفت وگوی هیات بانکی در فرمانداری قصر شیرین برای حمایت از مردم آسیب دیده منطقه بود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود