امروز: جمعه، 7 اردیبهشت 1403
06/25 1392

مریم ترابی: وقتی برای قرار ملاقات با مدیر عامل یک شرکت خصوصی وارد آن شرکت شدم فردی از کنارم رد شد ، با تصور اینکه یکی از کارمندان شرکت است سراغ اتاق مدیرشرکت را از او گرفتم . نگاهی به من کرد و با کمی تامل درب اتاقی را نشان داد وگفت: در آنجا منتظر باشید. بعد از کمی انتظار بالاخره موفق به دیدار مدیرعامل شدم. با تعجب فردی را که در بدو ورود سراغ اتاق مدیر را از او گرفته بودم،دیدم . در تمام مدت جلسه به این پرسش فکر می‌کردم که چرا لباس و ظاهر یک مدیر با کارمندان شرکت متفاوت نیست؟ چرا یک مدیر نسبت به پوشش خود کم اهمیت است؟ و به راستی ظاهری مرتب داشتن در رده‌ی چندم اهمیت برای یک مدیرعامل قرار دارد؟ 
در هر سازمان یا شرکت مدیران در رده‌های مختلفی قرار دارند: از مدیر کل تا مدیران میانی به لحاظ پوشش ظاهری و قرار گرفتن در محیط کاری باید با دیگر افراد و سایر بخش‌های سازمان و یا شرکت متفاوت باشند.
امروزه در بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها مدیر نیز مانند کارمندان خود از لباس‌های ساده و راحت استفاده می‌کند که این پوشش برای فردی که مدیریت سازمانی عریض و طویل و یا شرکتی کوچک را عهده دارد ،مناسب نیست . پوشش مدیران زمانی دارای اهمیت بالاتری است که قرار است قراردادهای جدید کاری را با سازمان ها و افراد جدید منعقد نمایند. درست در همین زمان است که زبان بدن که پوشش ظاهری نیز به عنوان بخشی از آن قلمداد می شود به کمک مدیران می آید تا اهداف سازمان متبوع خود را محقق نمایند . 
مدیران برای داشتن ظاهری مناسب بهتر است در انتخاب لباس ،کفش و استفاده از رنگ‌ها دقت نظر داشته باشند. جنس و طرح لباس بسیار مهم است. انتخاب درست لباس تاثیر بسیار زیادی در برقراری ارتباط با دیگران دارد. برای مثال اگر می‌خواهید سیاستمدار بودن خود را به رخ بکشید بهتر است از کت‌های دو دکمه و رنگ تیره استفاده کنید. این نوع کت پیراهن افراد را بیشتر نشان می‌دهد و رنگ سیاه هم نشانه آگاهی و دانش بالا است و شما را اسرارآمیز جلوه می‌دهد. پوشیدن لباس به رنگ خاکستری هرچند نشان‌دهنده‌ی عقل وتدبیر است اما جنبه‌ی منفی این رنگ، القاء کننده‌ی وضعیت سخت ودشوار است که زیر فشار عوامل خارجی له شده و نیازمند کمی آرامش برای تجدید قوا هستید.
امروزه مردم بیش از آنکه به حرف‌ها توجه داشته باشند به ظاهر و پوشش دقت می‌کنند. در این میان رنگ‌ها هم نقش بسیاری را بازی می‌کنند. رنگ‌های تیره مانند: سیاه، قهوه ای، خاکستری، آبی تیره در ایجاد شخصیتی کاملا رسمی و با قدرت بالا بسیار موثر بوده و افراد را پخته‌تر از سن واقعی نشان می‌دهد. 
روان‌شناسی اجتماعی می‌گوید، اینکه شما یک مدیر پیر یا جوان باشید هیچ فرقی ندارد داشتن ظاهری خوب و آراسته در محل کار بسیار با اهمیت است و این باعث می‌شود دیگران هم شما را جدی بگیرند. پوشش خوب باعث می‌شود تاثیر مثبتی بر افراد داشته باشید. به‌خصوص در قرار ملاقات با فرد جدید، حتما از پوشش مناسب استفاده کنید. داشتن ظاهری مرتب یک پیام برای مشتری دارد: همان‌طور که افراد در پوشیدن لباس دقیق هستند به همان نسبت هم کارهای شرکت را با وسواس و دقت نظر انجام می دهند.
باشد روزی که تمام مدیران دولتی و غیر دولتی را با ظاهری شایسته‌ در سمت خود ببینیم.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود