امروز: پنج شنبه، 6 اردیبهشت 1403
07/7 1392

ایران و جهان - چهار سال پیش، برخی معتقد بودند که هنوز یک مداخله شخصی از سوی باراک اوباما قدرت باز کردن قفل بن بست در سیاست خارجی با ایران را دارد. در ادامه رییس جمهور آمریکا با ارسال یک پیام ویدیویی با پیام تبریک سال نو شمسی به ایرانیان پیشنهاد آغازی تازه در روابط میان دو کشور را داد. 
در آن زمان رهبر ایران سخنان اوباما را به مثابه شعاری تو خالی دانست.
به گزارش اکونومیست، روز بیست و چهارم سپتامبر امسال اوباما با تجربه ای بیشتر و سخنانی محتاطانه تر و ضمن اطلاع از نارضایتی مردم آمریکا از مداخلات خارجی به خصوص در جهان اسلام، پیشنهاد تازه ای برای گفتگو با ایران درباره برنامه ساخت تسلیحات هسته ای ارائه داد.
او خاطرنشان کرد که ایران عدم تولید سلاح های اتمی در این کشور را تضمین کرده و به تقاضای غرب برای شفاف سازی قول مساعدت داده است.
اوباما ضمن پایین آوردن سطح انتظارات خود معتقد است که وجود موانع متعدد بر سر راه رسیدن به یک توافق هسته ای کار را برای غلبه بر آن ها سخت می کند اما به هر حال در وهله اول باید به فکر ارائه راه حلی دیپلماتیک بود. او وزیر امور خارجه خود، جان کری، را مسئول پیوستن به روند انجام مذاکرات رسمی با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه آقای روحانی کرد.
این بالا ترین سطح روابط رسمی میان نمایندگان ایران و آمریکا از انقلاب اسلامی در سال 1979 تاکنون است.
با وجود تاکید بر سختی برقراری روابطی تازه میان ایران و آمریکا، حامیان آمریکا از عدم گفتگو در سطح ریاست جمهوری پیرامون روابط پیچیده کنونی میان دو کشور انتقاد کردند.
در نطق روحانی 6 ساعت پس از سخنرانی اوباما نشانه چندان روشنی از تغییر لحن ایران دیده نمی شد و روحانی صرفا به اعلام عدم تمایل ایران به ساخت سلاح های هسته ای اکتفا کرد. 
در ادامه روحانی از امکان مدیریت اختلافات در صورت تشکیل عزمی سیاسی و واحد از سوی آمریکا برای حل این معضل و عدم توجه به فشار های گروه های تند رو در این کشور خبر داد.
نوع روابط ایران و آمریکا با دیگر کشورها تفاوت داشته و هدف تیم روحانی شامل ایجاد رابطه حسنه با آمریکا و افتتاح سفارت خانه در دو کشور نمی شود اما در قالب یک تنش زدایی محتاطانه ایران ضمن حفظ فرآیند غنی سازی قصد کاهش تحریم های بین المللی را دارد.
احتیاط و سرسختی شاید راه حل چندان بدی به نظر نرسد اما اوباما ضمن تقدیر از انتخاب رییس جمهوری اعتدال گرا توسط مردم ایران نسبت به بهبود روابط در آینده اظهار امیدواری کرد.
با این وجود رییس جمهور آمریکا قول رفع تحریم ها علیه ایران را نداد که البته این امر خود نیازمند تایید اعضای کنگره است.
فرصت انجام گفتگویی جدی بار دیگر فراهم شده و عمل گرایان بار دیگر در دو طرف میز مذاکره خواهند نشست. 
در این میان کری و ظریف، قهرمانان اصلی این بازی برد-برد یا باخت-باخت هستند.
ایران یک شبه نمی تواند به شفاف سازی درباره برنامه هسته ای خود بپردازد. در شرایط فعلی ایران باید خود را برای نبردی دیپلماتیک آماده کند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود